Møbeldesigner Anne Brandhøj og keramiker Signe Fensholt har, efter at have mødt hinanden på Statens Værksteder, fået idéen til at sammenstille deres arbejde i henholdsvis træ og porcelæn.
Deres fælles projekt handler i høj grad om centrifugalkraft og forskellige tørrings- og brændingsmetoder, og da Brandhøjs tørringsprocesser er langsommelige og tager et halvt til et helt år, har hun henover vinteren haft ophold på træværkstedet for at dreje og fræse former, som senere skal kombineres med Fensholts porcelæn. Læs mere om projektet
29. feb. 2024
I dette indlæg kan du finde lignende gode eksempler på forskellige fagligheder, teknikker og materialer, der har udspillet sig i vores værksteder og atelierer i vintermånederne. Hvis du har lyst til mere, kan du altid besøge vores projektdatabase.
Signe Rohardt Lund har arbejdet i metalværkstedet på værker til sin kommende soloudstilling Dirty Laundry på udstillingsstedet, Sydhavn Station.
I metalværkstedet har hun bukket aluminiumsplader, således at de kan monteres på væggen i et format inspireret af en klassisk vaskemaskine 60*85 cm. Læs mere
Raasted har under dette udviklingsophold arbejdet i sort skulpturler med sort glans-glasering. Motiverne, bl.a. munde og knapper, er modellerede i hånden. Stentøjsleret er brændt ved temperaturer op til 1260°. Læs mere
Hun har arbejdet på to triptyka i to farver, og i hvert triptykon blev motivet fragmenteret til ni fotopolymerplader. Hvert værk måler ca. 180×120 cm. og trykkes i to farver på dybtrykspapir. Læs mere
Himstregimser og dippedutter er en sanseudstilling i Rundetaarns bibliotekssal, for børn i alderen 2-10 år og deres voksne. Skabt af tekstilkunstneren Lærke Barfod på Statens Værksteder for Kunst.
I metalværkstedet og atelier Store Formater har Barfod arbejdet med de nye værker. Det har været helt essentielt at have adgang til maskinerne og den plads, som en udstilling til bibliotekssalens 800 m2 kræver. Læs mere
Der er arbejdet med en del forskellige vævede forslag til antependiets struktur og farveskift. Under besøg i kirken er forslagene og farveholdningen justeret, og det endelige forslag er valgt, udviklet og tilpasset kirken. Læs mere
Hun er interesseret i den nostalgiske følelse, som telefonkablet giver, og telekommunikationens udvikling og forfald. Spiralformen, der gentages i skulpturens materiale og form, er et symbol, der kan associeres med vores nutidige forbindelse til universet og det mystiske. Læs mere
Med havbunden som tematik udvikler hun form og materiale til flere skulpturelle elementer. Skulpturerne bliver en abstrakt fortolkning af havbundens kurver, overflader og formationer. Læs mere
I mørkekammeret har Krasnik tilført sine digitale billeder vand, materialitet og manuel håndtering. På den måde får hun det digitale og det analoge til at mødes, og forskydningen mellem dem bliver synlig. Læs mere