I det grafiske værksted har Mette Perregaard arbejdet med at skabe ruiner på papir med udgangspunkt i egne fotografier fra 2004, som hun har bearbejdet til fotogravure.
Januar 2024
Det store værksted har givet mig mulighed for at arbejde med fotogravure i store formater og for at sparre med dygtige grafiske kunstnere og medarbejdere. De fine belysningsforhold, udprint-forhold og trykfaciliter har givet mig nye, tekniske erfaringer. Under opholdet arbejdede jeg på to triptyka i to farver, og i hvert triptykon blev motivet fragmenteret til ni fotopolymerplader. Hvert værk måler ca. 180×120 cm. – og trykkes i to farver på dybtrykspapir.
Arbejdet med fotogravure
Jeg er optaget af fotogravurernes sanselighed og stoflighed i mødet med det digitale forlæg.
Fotogravureteknikken var en af de første fotografiske teknikker i midt 1800-tallet. Arbejdsprocessen med at overføre motivet til dybtrykspladen er i dag vandbaseret. Fotografierne og idéerne, som er udgangspunkt for fotogravureprojektet RUINER, viser tilbage til min bog Solbilleder- en fotografisk rejse fra Rom til Konstantinopel.* og til mine fiktive kunstnerdagbøger fra teksten Den Standhaftige Palme *, der begge inddrager 1800-tallets fotografi.
Motivet
“For barbarerne er fortiden som en losseplads af ruiner, de tager, hvad de kan bruge…(citat fra Alessandro Baricco’s essaysamling I Barbari – saggio sulla mutazione . (Forlaget Feltrinelli, 2006).
Jeg bruger motiver fra antikken som var jeg en barbar, men den tabte tid rekonstrueres dog på en personlig måde – motivet nedbrydes og rekonstrueres i en ny helhed.
I tidligere udstillinger og fotoserier som LOSS, Byens alibi- Rom 1935-1995, Fremtidsminder, og i videoen I Labyrinten har jeg i fotografier, fotogravurer og video brugt ruiner som motiv i diverse kategorier “ruiner af tid”, erindringsruiner” og “tragediens ruiner”.