Til en udstilling på Charlottenborg med titlen, “Digital Matters”, har Honey Biba Beckerlee arbejdet med værket Swarming / Swimming. Et vævet værk, der sender en hilsen til de undersøiske internetkabler, der udgør den fysiske infrastruktur for den digitale tidsalders enorme informationssky. Læs mere
November 2022
Honey Biba Beckerlee har opholdt sig i henholdsvis Væveværkstedet og Formeriet, hvor hun har arbejdet med materialer som ålegræs, tang, optisk fiber og lys. Hun er et godt eksempel på fagligheder og materialer, der krydses og kombineres i de ca. 200 projekter, der løses i løbet af et år på Statens Værksteder for Kunst.
I denne artikel viser vi et udsnit af efterårets projekter, der på samme vis illustrerer bredden og diversiteten i det arbejde, der foregår bag de tykke mure i Gammeldok Pakhus.
Du kan finde mange flere projekter i vores projektdatabase
Louis Alderson-Bythell & Bonnie Hvillum: Sundby Portals
SUNDBY PORTALER består af tre skulpturelle og serielle værker, designet og produceret af kunstnerne Bonnie Hvillum og Louis Alderson By-Thell i samarbejde med Områdefornyelsen Sundby og Københavns kommune.
Projektets skulpturelle værker er placeret på Italiensvej ud mod Amager Strandpark, ved indgangen til Filipsparken og ved indgangen til Englandsparken. Hver skulptur arbejder med et materiale og en tematik, der forbinder sig til det sted, de er opstillet. Læs mere
Ane Mette Ruge: Kalden hørt over stor afstand
Ane Mette Ruge har arbejdet i fotoværkstedet på en alternativ læsning af de første årgange af magasinet Billedbladet, 1938-1940.
Projektet udgøres af visuelle overvejelser om billedets transitive eksistens og et forsøg på at bevidne en førkrigstid, som på flere måder minder om vores samtid. Læs mere
Caroline Hundsholt: Unika Efterliv
Projektet tager udgangspunkt i en samling af genbrugstekstiler, som håndmales i tekstiltrykværkstedet med remazolfarver for at give tekstilerne nyt liv og historie. Hvert tekstil får hvert sit særlige print og derfor sit eget ’Unika Efterliv’.
De håndmalede motiver er farverige, ekspressive og har en nerve af impulsivitet, men man kan samtidig fornemme en slags poesi i de mange penselstrøg, der i en gentagnende rytme har danset over tekstilet. Læs mere
Klaus Lindbak: Papirpulp og enkaustik
I Frederiksholms atelier har Klaus Lindbak eksperimenteret med materialer og teknikker for at finde frem til en optimal arbejdsmetode med papirpulp og enkaustik.
I sine forundersøgelser har han ledt efter en erstatning for arbejdet med ler og glasur, idet det keramiske materiale har sine udfordringer i forhold til skala og farve. Læs mere
Maria Koshenkova: The Caretakers
Dansk/russiske Maria Koshenkova arbejder på en serie af metal- og glasskulpturer til en soloudstilling hos Davis Gallery feb. 2023. Projektet fordrer undersøgelser, der formmæssigt og tematisk er nye i Koshenkovas praksis.
Det primære materiale er glas, og i metalværkstedet har Maria arbejdet på at udvikle et bærende understel til sine glasskulpturer. Processen med at få de to dele til at blive til en samlet enhed er et tematisk anker i projektet. Læs mere
Marie-Louise Andersson: AIOLOS
Marie-Louise Andersson har under sit ophold på Statens Værksteder haft adgang til atelier samt træ- og metalværksted, hvor hun i samarbejde med bådebygger, Jason Daucke von Barner, har bygget en klangkrop til en æolsharpe.
Æolsharpen er formmæssigt en blanding af menneskets og pukkelhvalens indre øre, en båd og et instrument. Klangkroppen er bygget i en bådebyggeteknik af egetræslister, som er dampbøjet over en skabelon. Formen er modelleret, 3D scannet og cnc fræst. Læs mere
Yoko Matsumoto: Flejestang
I atelier plan 5 har tekstilkunstner Yoko Matsumoto fordybet sig i færøsk historie, tradition og ritualer. Hun har fokuseret på personlig erindring og kulturudveksling og udforsket, udviklet og udfordret en gammel færøsk knytteteknik.
Efter flere ophold på Færøerne har Yoko ladet sig inspirere af den færøske knytteteknik, som bruges til et fuglefangstredskab ved navn flejestang. Projektet er dermed en transformation fra et arbejdsredskab til en ny form for tekstilinstallation. Læs mere
Anja Cecilie Petersen: Responding Archs
Anja Cecilie Petersen har i det lille lerværksted undersøgt forholdet mellem form og klang. Intentionen har været at skabe en serie skulpturer, der både kan fungere som elementer i en installation, og som samtidig kan bruges til at skabe et lydunivers ved interaktion.
Efterhånden som hun fik brændt forskellige variationer af buerne, blev det klart, hvilke toner, der ligger i de forskellige former, og hvordan formerne kan justeres for at optimere klangen. Læs mere