Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I atelier plan 5 har tekstilkunstner Yoko Matsumoto fordybet sig i færøsk historie, tradition og ritualer. Hun har fokuseret på personlig erindring og kulturudveksling og udforsket, udviklet og udfordret en gammel færøsk knytteteknik. Resultatet er blevet en serie tekstilinstallationer i ny fortolkning til udstilling i Nordatlantisk Hus, 2024. 

Sept. 2022

Bro mellem Rigsfællesskabet og Japan

”Langt ude i det kviksølvlysende verdenshav ligger et ensomt lille blyfarvet land”
fra De Fortabte Spillemænd (1950) af William Heinesen.

Siden 2020 har jeg arbejdet med dansk, færøsk og japansk historie, traditioner og ritualer. Arbejdet vækker følelser som ærbødighed, længsel og identitet i mig, og mine værker udtrykker bl.a. længsel efter et modersmål, idet brug af færøsk sprog i skolen, kirken og officielle dokumenter var forbudt af den danske stat fra 1870-1939.
Den stærke fastholdelse af kvæði (folkeviser) og kædedans ligger dybt indlejret i det færøske folk til bevarelse af modersmålet.       

Under talrige arbejdsophold på Færøerne har jeg været lærling hos lokale fuglefængere. Det har inspireret mig til at arbejde med og videreudvikle den færøske knytteteknik til et fuglefangstredskab ved navn flejestang, som stammer helt tilbage fra vikingetiden. Projektet kan således siges at være en transformation fra et arbejdsredskab til en ny form for tekstilinstallation.

Form og bevægelse i stor skala

I det rumlige atelier på plan 5 med skiftende lys, skygger og vind har jeg haft mulighed for at skabe fire store tekstilinstallationer (4 x 3 m). Atelieret fungerer optimalt til formålet: at undersøge trådens utallige muligheder i stor skala og farvesamspillet mellem lys og skygge.  

Mit materialevalg afspejler bæredygtige og historiske materialer i form af japansk indfarvningsteknik med vilde planter fra Danmark, Færøerne og Japan. Silke, papirgarn, hør, rami, bomuld og uld illustrerer tekstilhistorie i de tre lande.
Ligesom historien har dynamiske bevægelser, har jeg forsøgt at skabe tekstilinstallationer med bevægelse. Så let og transparant bevæger de lange, løse tråde sig, når tilskueren passerer forbi.

Tekstilinstallationerne vil skabe en sanselig oplevelse i den store glashal i Nordatlantisk Hus og fremme viden om kulturarv i rigsfællesskabet og Japan.

Anvendte planter: Færøsk pálmapíli, Indigo, Kaprifolie, Kirsebærtræ, Kraprod, Mælkebøtter, Padderokke, Phellodendron amurense, Sappanwood og Valnødder.

Dialog med digt

At befinde sig i et fremmed land bringer én i en situation, hvor man genfinder sig selv og sin identitet. Under denne proces har jeg skrevet digte for at være i den dybe og længselsfulde tilstand. De fire tekstilinstallationer relaterer sig til hver sit digt. Et af dem lyder:     

Vinden fjerner min smerte

Vinden minder mig om at leve

Vinden forenkler min tilværelse