


I lerværkstedet har Lise Seier Petersen eksperimenteret med at blande og brænde forskellige lertyper til et punkt, hvor leret smelter og deformerer til nogle helt særegne keramiske objekter.

En cykeltur i Rusland i sommeren 2013 blev slutningen på et større væveprojekt med titlen Auf der andere seite om Østeuropas farverige landsbyhuse og grå betonblokke. Med udviklingen af en 10 meter lang frise - Vejen til Moskva, og en serie træsnit- afsluttes dette mangeårige projekt hen imod en udstilling på Silkeborg Bad d.4. maj – 15. september 2019, med senere visning i efteråret hos A. Petersen.

”Jeg kan ikke sige, at én farve er himlens farve” – designer Helle Rude Trolle afprøver forskellige farvestoffer og indfarvninger til et kartotek over himlens blå, som kan bruges til tekstiler.

Henover to projektperioder på SVK har møbeldesigner Rasmus Fenhann arbejdet sig gennem både skitser og modeller til en CNC-fræset Curve Daybed – en prototype af en daybed, der tager udgangspunkt i mødet mellem lys og skygge.

Tekstildesigner Sarah Busk er optaget af naturens fænomener; ild, jord, vand, luft, dyrehud, fjerham... Og så er hun optaget af at udfordre de klassiske håndværksteknikker. For eksempel at væve med plastik frem for garn. På Statens Værksteder har hun eksperimenteret med indfarvede presenninger og skabt et todimensionelt billede, inspireret af shamanismens åndelige tankegods.

Keramiker Asger Kristensen har udforsket karret, som et skulpturelt og et funktionelt objekt, gennem utallige ler- og glasureksperimenter.

I tekstilværkstedet har strikdesigner og kunsthåndværker Marianne Johnstad-Møller lavet en verden af strikkede installationer og skulpturelle objekter, der hænger ned fra loftet. Becoming vises i Officinet fra den 21. september til 7. oktober 2018, med fernisering fra kl. 17-19

Lerværkstedet er for tiden forvandlet til et botanisk laboratorium. Keramiker Lise Seier Petersen udvikler værker til en udstilling på CLAY med kunstnergruppen Atrium. Hun arbejder med stentøjsler, blåler, pibeler, hvede og ris. Hun fokuserer på materialernes indbyrdes samspil, på proces, tid og den organiske forandring.


Til en soloudstilling i Officinet har arkitekt Else-Rikke Bruun skabt en række værker og formstudier i træ. Skærmvægge, siddemøbler og formeksperimenter, hvori global inspiration og digital teknologi flyder sammen med traditionelle håndværksteknikker.

Når man træder ind af døren til atelier Store Formater, bliver man mødt af lette sejl i varme farver og mønstre, der er sirligt klippet eller hugget ud ved håndkraft. Her arbejder tekstilkunstner Grethe Wittrock på et udsmykningsoplæg til et nyt kræfthospital i New York.