Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

En cykeltur i Rusland i sommeren 2013 blev slutningen på et større væveprojekt med titlen Auf der andere seite om Østeuropas farverige landsbyhuse og grå betonblokke. Med udviklingen af en 10 meter lang frise – Vejen til Moskva, og en serie træsnitafsluttes dette mangeårige projekt hen imod en udstilling på Silkeborg Bad d.4. maj – 15. september 2019, med senere visning i efteråret hos A. Petersen.

Anne Mette har taget afsæt i de farverige, ornamenterede landsbyhuse og de grå boligblokke afsides St. Petersborg. Denne inspirationskilde har Anne Mette skaleret ned til tern, som danner udgangspunktet for både mønster- og farveuniverset i de forskellige projekter.

Der ligger to væveprojekter forud for dette specifikke projekt, nemlig Datja og Korpus (kolonihave og boligblok på russisk) og begge er friser vævet på ARM-væven. Det afsluttende projekt er skabt på væveværkstedets TC1-væv og derfor var det oprindeligt tanken, at Anne Mette ville arbejde mere figurativt end gældende for de andre friser, da TC1- væven tillader at arbejde frit over mønsterfladen, men hun endte med at forsætte i det ternede univers.

”Jeg kan gode lide at koge det ned til noget meget enkelt, hvor jeg opsætter nogle begrænsninger for mig selv, men stadig med rig mulighed for at springe rammerne.”

Anne Mette arbejder med en slags ’væverejse’ – hun har afstukket en rute og her må hun slingre og gå på opdagelse, men holder sig stadig på ruten. Som kontrast til sin ternede tendens har Anne Mette indvævet en babusjka, som en lille overraskelse i frisen sammen med sætningen Vejen til Moskva som en skygge i nogle af frisens sidste felter. Gennem disse udnyttes TC1-vævens muligheder yderligere.

Indfarvet papir- og silkegarn
Forud for vævearbejdet har Anne Mette indfarvet papir- og silkegarn. Særligt papirgarnets atypiske garntekstur med sin glatte overflade, gør den velegnet til ophængsværker. Anne Mette har indfarvet ca. 40 forskellige farver og kæden til frisen er farvet i 7 partier, det vil sige 7 områder, der har forskellige farvesegmenter.

”Jeg indfarver forholdsvist anarkistisk for jeg kan alligevel ikke forudse resultatet, så jeg lader mig overraske af de farvesammenstød der sker under vævningen.”

Mønsterbiblioteket
Det mest tidskrævende element for frisen Vejen til Moskva har været at opbygge et mønsterbibliotek med bindinger, hvilket er den måde trådene fletter ind i hinanden på væven. 40 forskellige bindinger og alle lavet i Photoshop.  Anne Mette arbejder med en dobbeltbinding med 6 lag, så selvom hun arbejder i en enkel lærredsbinding, så giver de 6 lag mange bindingsmuligheder. I frisen ses omkring 25-30 forskellige bindinger.

Ternede træsnit
At skabe vævemønstre indebærer meget tid foran computeren. Med et ønske om at arbejde mere analogt med en mønsterproces, har Anne Mette forberedt en række træsnit i linnedtræ hjemmefra som samtidig har et tekstilt udtryk i harmonisk sammenhæng med de vævede objekter. Træsnittene er skrået ud fra samme ternede mønster som Vejen til Moskva – frisen. På den måde er forholdet det samme og det er muligt at bevæge sig indenfor de samme områder.

”Processen med trykpressen og flere lag der blander sig uden, at jeg kan gennemskue, hvad der sker i de blandinger kan sammenlignes med væveprocessen, imens jeg får muligheden for at se resultatet af farveblandingen lidt hurtigere end i vævningen.”

Der ses også en reference til friserne gennem farvevalget; De træsnit der skal illudere de grå betonblokke holdes i tilsvarende toner og skal vises lodret, imens de mere farverige træsnit skal forestille kolonihaver set ovenfra. Disse skal derfor monteres vandret.

Skrevet af Fanny Menaka Dons

Note: Billederne er taget af fotograf Ole Akhøj