Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I metalværkstedet har Eva la Cour eksperimenteret med hærdet glas og til formålet konstrueret metalfødder, så hun kunne arbejde med glasset: få det til at granulere, bøje og teste forskellige folier. Hun har testet forskellige tykkelser og brugt erfaringerne til at tegne skitser, som hun senere har brugt til at træffe endelige valg for udstillingen, Nye Noter.

Sept. 2022

I forbindelse med min fremvisning i Astrid Noacks Atelier for to år siden lavede jeg en videoskulptur, der bestod af en LED skærm og en derpå monteret glasflade med folie. Jeg skrev desuden essayet Noter om Muitalus Samiid Birra / eller / Om produktionen af en praksis. Kort forinden havde jeg læst Muitalus Samid Birra – den første bog skrevet på samisk af samen Johan Turi (1854-193) og et samarbejde med den danske kvindelige maler (og samtidige med Astrid Noack) Emilie Demant Hatt (1873-1958). Samtidigt filmede jeg i området omkring Astrid Noacks Atelier, som dengang var en byggeplads. Det tidligere mangfoldige baggårdsmiljø blev den sommer jævnet med jorden, og kun en beskeden infostander, placeret mellem betonelementer og gravemaskiner, gjorde forbipasserende opmærksomme på atelierets eksistens. 

Udsnit af video-stills blev en del af mit essay. Men med filmmaterialet redigerede jeg også en video, der foruden video-registreringerne på byggepladsen, bestod af tekst-uddrag fra Turi’s bog. Videoen blev afspillet på LED skærmen, og derved indgik den som skulpturelt element. Kort sagt, var mit arbejde med både essay og video baseret på en spekulativ fornemmelse af, at noget kunne komme til syne ved at sammenstille Turi og Demant Hatt’s arbejde med Muitalus Samiid Birra – et vidnesbyrd om sameres liv og fordrivelse i begyndelsen af forrige århundrede – med nutidens gentrificering af ydre Nørrebro. 

Nye Noter er en fremvisning af et research-materiale omhandlende Johan Turi og Emilie Demant Hatts samarbejde. Men samtidig er det også en skulpturel bearbejdning af video-stills fra udstillingen i 2020. Tre montager af stills, printet på folie og påført granuleret hærdet glas, monteret på betonklodser, danner en slags forbindelse mellem nærværende og forudgående udstilling.