Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Maria Koshenkova har i efteråret arbejdet på værker til 2 gruppeudstillinger, henholdsvis Biennalen for Kunsthåndværk & Design på Copenhagen Contemporary Oktober-November 2023 og Generation WHY – udstilling i Rundetårn, 2024.

Begge udstillinger er kurateret med baggrund i skitser til helt nye værker, men fra samme serie, som Koshenkova arbejdede på tilbage i 2022 – også på Statens Værksteder for Kunst.

Den pågældende serie af glas- og metalskulpturer bærer titlen, ”Drive Me Inside”. Her har Koshenkova arbejdet sine skulpturer op i langt større skala end hidtil. Formerne er abstrakte, men minder om indvolde, der åbner sig og giver et dybt kig ind i både krop og følelser. Læs mere

29. november 2023

Maria Koshenkova er blot én af de mange kunstnere og designere, der har udviklet og produceret værker på Statens Værksteder i løbet af efteråret. Her er et udpluk – har du lyst til mere, kan du altid besøge vores projektdatabase.

Felia Gram-Hanssen har arbejdet i metalværkstedet på en lydkunstnerisk installation med titlen Kinetic Score til en udstilling under Vega|Arts.

Kinetic Score undersøger lyd som et tegnsystem. Tegnene manifesterer sig i skulpturelle partiturer og arbejder med en klar og simpel grafik, der videregiver information til en række oversættelser fra ét medie til et andet. Læs mere

I atelier 3 på Statens Værksteder for Kunst har Grethe Wittrock produceret tekstile værker, som skal indgå i en stor fællesnordisk udstilling ÆTER/ETHER på Silkeborg Bad udstillingscenter i 2024.

Wittrock er interesseret i alt det, vi ikke kan se. De usynlige netværk, der foregår under jorden, mulden, organismerne, råddenskaben, svampene, insekternes og ukrudtets verden; alt bliver ædt til sidst. Æter, der som en damp stiger op fra jordens indre. Læs mere

Jacomijn den Engelsen tager udgangspunkt i sine dansk-hollandske rødder. Hendes barndomshjemhjem var præget af en blanding af dansk design og hollandske antikviteter. Danske traditioner omkring jul og andre højtider spillede en vigtig rolle.

Under sit ophold på Statens Værksteder undersøgte den Engelsen kombinationen af ​​typiske danske og hollandske ting. Hendes undersøgelser har ført til en serie træsnit af disse genstande såsom Y-stolen af Wegner, som hun har arvet fra sin mor. Læs mere

På træværkstedet har møbeldesigner Niels Hvass udført en 3 meter lang udendørs bænk i en spinkel asketræskonstruktion. Bænken kan foldes og længden begrænses for at imødekomme forskellige behov og håndteringsforhold.

På værkstedet er asketræet skåret op, rettet af, skåret, høvlet og tilpasset til de ca. 180 lister, som udgør bænken. Listerne sammenholdes af 5 stk. ø:7 mm rundstål med indvendigt gevind i enderne. Afstanden mellem listerne fastholdes af ca. 400 afstandsstykker af rustfrit stål. Læs mere

I atelier Store Formater har Cathrine Raben Davidsen produceret en række malerier til udstillingen Let Everything Happen to You, som åbner på Copenhagen Contemporary til januar 2024.

Gennem variationer af udvidede landskabsmotiver responderer disse værker på vor tids kriser og den aktuelle destabilisering af Europa. Læs mere

Mia Lisa Spon og Nadine Burkhardt er begge tøjdesignere og har arbejdet i atelieret på plan 5 for at udvikle værket “Piece by Piece, One Square at a Time” til udstillingen Mindcraft 2023.

Med dette projekt har de to tøjdesignere trukket deres gængse håndværk og teknikker væk fra kroppen. Det har været en øvelse i at præsentere historien om håndværket og værdierne i arbejdet uden de funktionelle krav til tøjdesign.

Eva Koch har arbejdet under halvtaget i huggegården med projektet ET CETERA… håndholdt, som skal udstilles indendørs på Den Frie under Grønningen 2023.

Kochs skulpturer består ofte af enkle geometriske former i industrielle materialer som stål og bronze, men i denne forbindelse har hun bearbejdet tre store træstuppe, der i udstillingen skal udgøre de tre punkter, der følger forkortelsen, etc… Læs mere

Davide Ronco: The Journey of an Urn

Davide Ronco har produceret en samling af urner ud af højbrændt ler til Biennalen for Kunsthåndværk og Design. Han har selv gravet leret op af undergrunden, og hver urne har han forbundet med to NFT’er.

Projektet åbner op for en samtale/kritik om bevarelse og historie i hele den digitale verden. Ronco giver sit publikum valget mellem at bevare fortiden, nutiden eller fremtiden. Læs mere