Tekstildesigner, Marie Hugsted, har i tufteværkstedet arbejdet med værket GUUL til en udstilling hos det tekstile laboratorium, KONTEMPO, efterår 2020. GUUL er et tekstilt, tuftet værk sammensat af garner, som langsomt bliver til, tråd for tråd, og hver enkelt garnsekvens vidner om tidsforbruget, fordybelsen og processen. Læs mere om projektet her
26. november 2020
GUUL er blot ét af de i gennemsnit 196 kunstneriske projekter, der hvert år udvikles og produceres på Statens Værksteder – projekter, der kræver ekstra plads, rådgivning eller særligt værktøj/maskiner. Herunder har vi udvalgt et bredt udsnit af efterårets projekter, der giver et godt indblik i spændet og diversiteten i husets faciliteter.
Benandsebastian: Tavse parter
I træværkstedet, og særligt nævneværdigt v.hj.a. CNC fræseren, har kunstnerduoen benandsebastian arbejdet på et permanent værk til retten i Aarhus.
Værket består af 54 bas-relieffer og tekster indgraveret i træsorten douglasgran. Læs mere om projektet her
Jeannette Ehlers: We’re Magic. We’re Real #2
Skelettet blev lavet af adskillige aluminiumringe, som blev bøjet i metalværkstedet én for én. Det var vigtigt for mig at skulpturen let kunne monteres og demonteres ifht. opbevaring mellem udstillinger og til senere brug. Læs mere om projektet her
Jette Ellgaard: Vækst (arbejdstitel)
Jette Ellgaards kunstprojekt med arbejdstitlen “Vækst” udvikler sig på Statens Værksteder til et bogværk og en udstilling omhandlende dansk landbokultur fortalt gennem et udvalg af planter.
Planterne bearbejdes i mørkekammeret til unika fotogrammer ved belysning direkte på fotopapir og analog fremkaldelse. Fotogrammerne skal indgå i en større installation med lyd, tekst og readymades. Læs mere om projektet her
Nour Fog: Moders Skjold
Nour Fog har i lerværkstedet arbejdet på en keramik- og lydinstallation til udstillingen ‘Fed Ler – Krukker i kunsten nu’, der finder sted på Gl. Holtegaard efterår/vinter, 2020/2021.
Installationen består af en række keramikskulpturer, udformet som bristede beholdere, der mimer skaller fra konkylier, muslinger og æg. Skulpturerne indeholder lyden af fostres hjerterytme, som er optaget ved brug af en ultralydsscanner. Læs mere om projektet her
Anker Bak: The Older the Better
Anker Bak har arbejdet på en prototype på en lænestol, siden han blev opmærksom på sin morfars gener i forbindelse med at skulle rejse- og sætte sig. Stolen har et ergonomisk sigte og skal tilgodese aldersbetingede rygsmerter.
Ankers eksperimenter i træværkstedet har tage udgangspunkt i to forskellige designløsninger, der har handlet om at imødese flest funktioner uden at gå på kompromis med æstetik, komfort og håndværksmæssig kvalitet og holdbarhed. Læs mere om projektet her
Britt Smelvær: Serigrafi som valgt teknik
Britt Smelvær er behændig bruger af de forskellige grafiske teknikker, og med dette ophold har hun som den første benyttet det nye serigrafiværksted.
Som motiv har hun benyttet ”De Sunnmørske Alper”, som er de bjerge, der omgiver stedet, hvor Britt skal udstille i Norge. Læs mere om projektet her
Billie Maya Johansen: In Giants’ Company
Ved at give kapitalistiske statussymboler menneskelige karaktertræk, har Billie Maya Johansen v.hj.a. tekstiltryk skabt en parallel mellem den enorme magt, tech-virksomheder har i dag, og den magt, man førhen tillagde guder.
Stoffet, hun trykker på, er i en metalgrå nuance, og farverne er holdt med reference til en himmel, der spejler sig i glasarkitekturens facade med enkelte solstråler fanget i refleksionen. Læs mere om projektet her
Wendy Plovmand: Night & Day/SUND KUNST
I atelier Store Formater har Wendy Plovmand arbejdet på et brugerinddragende, stedspecifikt værk til Helsingørs nye sundhedshus.
Værket med titlen “Night & Day” består af to keramiske skulpturer med tekst, som et permanent værk i sundhedshusets foyer. Læs mere om projektet her
Maj Ringgaard: Konservering af udsatte bolig- og dragttekstiler af særlig betydning i Anchers Hus
Tekstilkonservator, Maj Ringgaard, har i konserveringsværkstedet arbejdet på at konservere og restaurere tekstiler, der udstilles i malerne Anna og Michael Anchers hjem på Markvej i Skagen.
Det drejer sig både om særlige tekstiler i stuer og atelierer, men i første omgang især om tekstilerne til indretning af 1. salen, som ikke har været åben for publikum før. Læs mere om projektet her