Farvenuancerne har været under nærbehandling ved Birgitte Munks sværtebord. På grafisk værksted har hun opøvet en trykkerutine for farvefotogravure, hvor hun har trykt motiver af grønlandsk natur til udsmykningsprojektet Moving Horizon til Hangar 23, Flyvestation Karup.
Billed- og lydkunstner Owen Armour har fået ophold i atelier plan 2 for at udvikle en udstilling og en kunstbog under titlen "Instant Afterglow". Udstillingen og bogen har dog ikke noget med hinanden at gøre. Kunstbogen er en kortlægning af Owens oevre - for første gang får han sat ord på sit arbejde - sort på hvidt. Udstillingen illustrerer, hvordan han arbejder visuelt og auditivt med improvisation som udgangspunkt.
La Vaughn Belles arbejde forholder sig kritisk til den danske kolonimagts indflydelse på de Amerikanske Jomfruøer. Efter sit første ophold i sommeren 2016 er hun nu tilbage på SVK for at færdiggøre værkerne Constructed Manumissions til sin soloudstilling, der gennem elementer af arkitektur, historie og arkæologi vil skabe et nyt narrativ, der udfordrer kolonihistorien.
I tekstilværkstedet udfordrer Tina Uhrskov serigrafiens uniforme massetryk og arbejder i stedet med unikamotiver i de store silkerammer. Hun eksperimenterer med vandmætning og raklernes farveopbygning i sine iris-tryk, hvis figurer skal indgå i udstillinger i Simeons Kirke og Cobra-rummet.
På træværkstedet har Jonas Hvid Søndergaard bygget støbeforme til sine geometriske gipsforme, der i opstillinger med folklore figurer undersøger diskursen om en uskyldsren verden. Værkerne skal indgå i udstillingen Into the Wild på Huset for Kunst og Design i Holstebro.
Til sin soloudstilling UD AF MOR på Møstings Hus har Maria Wæhrens arbejdet med morfiguren i en bred værkproduktion, der inddrager materialer lige fra ægtempera og jord til harlim og bambusspyd. Maria kan lide at slippe kontrollen og lade processen forme sig af automattegningens tilgang.
Gennem tre grundforme har Bjørn Poulsen svejset en organisk voksende jernskulptur. Med første ophold af to på SVK har han arbejdet med at få figurens stregtegning til at opbygge en tættere massefylde gennem lag på lag af svungne buer.
Med sine Precious Plastic-maskiner vil Mette Saabye udnytte Cape Towns affaldsressourcer til at skabe bæredygtige produkter. Projektet er målrettet et drengehjem, hvor de unge skal bruge maskinerne til at producere urtepotter og plastsnøre til kurveflet.
Med 3D-modellering har Morten Modin udformet en gipsfrise, hvor origamifigurer folder sig ind og ud af hinanden. Printene går igennem omhyggelige digitale forberedelser, før han kan grave sine printfliser op af printerkammerets gipsstøv og samle dem i en frise til Silkeborgudstillingen 2017.
Til sin soloudstilling på Sydhavn Station har Kristina Bengtsson arbejdet videre med sine markeringer af kroppe. På metalværkstedet har hun eksperimenteret med forskellige bøjninger af metalstænger med hattemonteringer.