
I forbindelse med en bestilling af nyt service til den danske ambassade i Japan er designer Line Depping blevet spurgt, om hun vil lave et smørrebræt. I træværkstedet har hun derfor vha. CNC-fræsning og dampbøjning udviklet nye prototyper.

Et ti meter langt fly-reklamebanner, der reklamerer for den indre skønhed og varme.

Omdrejningspunktet i Annes praksis er hele, friske træstammer. Hun er inspireret af, hvordan skovens træer langsomt vokser. En efter en opstår endnu en årring i stammen, hvorfra nye grene vokser ud. Denne sekvens af tilføjelser markerer tidens gang.

Pia og Louise har under deres værkstedsophold skabt en serie af 6 vævede tekstiler, der har til hensigt at kommentere på mental sundhed, kropslig velvære og livets balance.

På Statens Værksteders metalværksted har væver og tekstildesigner, Marianne Noer, arbejdet med materialerne til formgivningen af årets kunsthåndværkerpris anno 2024. Hun beskriver det selv som et flydende samspil mellem proces, koncept og udførelse.

Hvordan er det muligt at lave en gravkiste, der ses som et møbel med et let og svævende udtryk, som samtidig er lavet af bionedbrydelige materialer og udstråler godt håndværk?

Smykkedesigner Mette Täby Jensen har siden sin afgang fra Central St. Martins beskæftiget sig med smykker i dampformet træ. Allerede ved selve sin afgangseksamen mødte hun stor interesse for sin karakteristiske bøjning af træ og blev opfordret til ligeledes at benytte formsproget i møbeldesign. Det er hun i øjeblikket i færd med at afprøve på Statens Værksteder, hvor hun arbejder på modeller til mindre borde.