Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Med afsæt i projektet ’Objective’ arbejder Wednesday Architects med en række undersøgelser af indfarvningsteknikker og overfladetekstur.

Arkitekterne, Sofie Trier Mørk og Lise Bjerre Schmidt, har taget afsæt i tidligere fremstillede æsker og bakker formet i asketræ med epoxy-bunde. I dette arbejde ser de et stort potentiale i at videreudvikle eksisterende materialer og tilføje en ny dimension – ikke kun i forhold til bakkerne og æskerne, men ligeledes i forhold til at skabe sig et kartotek over indfarvnings- og overfladeteknikker. Lise og Sofie arbejder eksperimenterende med projektet med en række forskellige delundersøgelser.

Indfarvningsteknikker
Lise og Sofie ønsker i dette projekt at dykke ned i ingredienserne i de forskellige farver. Dette ønske bygger på et behov for at skabe forståelse for, hvad tingene omkring os består af – i dagens samfund køber og anvender vi varer uden at vide noget om enkeltdelene, og det er denne tendens, Sofie og Lise strider imod.

De har valgt at tage udgangspunkt i naturfarver og har f.eks. eksperimenteret med rødbedesaft, rødkål og hyldebær i alle mulige former – presset, kogt og blandet med diverse ingredienser fra køkkenet såsom natron, bagepulver og eddike. På træpaletter af ahorn og asketræ foretager de farveprøver for at teste, hvordan naturfarverne reagerer med træet.

Foruden at undersøge, hvordan naturfarverne reagerer under forskellige påvirkninger, eksperimenterer de også med forskellige dyppeteknikker. Pointen med alle undersøgelserne er at finde frem til en passende indfarvnings- og dyppeteknik, som de kan farvelægge bakkerne og æskerne med. Det skal være en teknik, der virker i forhold til træet, til finérbundene og til de proportioner, som de har arbejdet med undervejs.

Lise og Sofie fortæller, at denne form for undersøgelser stiller store krav til registrering og dokumentation af de mange små opdagelser, og de må hele tiden overveje nøje, hvad opdagelserne egentlig egner sig til.

Overfladeteknikker
En anden række af eksperimenter tager udgangspunkt i de to arkitekters ønske om at finde frem til et alternativt materiale til epoxy. Her vender de tilbage til gamle, traditionelle snedkerteknikker, som anvendte naturprodukter som voks, lak og propolis til overfladebehandling.

Lise og Sofie har påbegyndt et samarbejde med SVKs konserveringskonsulent, Tom Egelund. De trækker på teknikker fra konserveringsfaget for at skabe alternativer til epoxy-bundene. Billedkonservatorer anvender mælkeprotein til at restaurere udendørs kalkmalerier, da materialet er uopløseligt i vand. Det er bl.a. denne teknik, som de vælger at undersøge nærmere. Som restaureringsteknik blandes en tynd sammensætning, som pensles på, hvorimod der til Lises og Sofies projekt skal skabes en tyk masse, som kræver en lidt anderledes anvendelse af teknikken.

Lise og Sofie har arbejdet med en række forskellige blandinger. Et forsøg bygger på at blande pariserblå pigment med mælkeprotein, kalk og salmiakspiritus, hvilket bliver skummet op og renset ud, inden det lægges til tørre. Eksperimenter på eksperimenter; forsøg på forsøg – dette kendetegner Wednesday Architects’ projekt. Perioden hos SVK er en undersøgelsesperiode, og nu skal Lise og Sofie til at samle op på alle resultaterne og få dem overført til de forskellige forme.