Med projektet, ”Den farvede prik”, undersøger Munk & Loua, hvordan simpel geometri, herunder prikken, kan danne et grundlag for deres mønsterunivers. Igennem skala, farver og overtryk udforsker de, hvordan prikken kan nuanceres inden for rammetryk.

Med projektet, ”Den farvede prik”, undersøger Munk & Loua, hvordan simpel geometri, herunder prikken, kan danne et grundlag for deres mønsterunivers. Igennem skala, farver og overtryk udforsker de, hvordan prikken kan nuanceres inden for rammetryk.
Taffel for Perlemor er et 30 meter langt bord udviklet og produceret på Statens Værksteder for Kunst. Taffel for Perlemor skal indgå i årets Wadden Tide - en udendørs udstilling på stranden ved Blåvandshuk.
På Statens Værksteder for Kunst har Lærke Ryom udarbejdet møbelkollektionen, Blå, til gruppeudstillingen Wet Work på Fabrikken for Kunst og Design. Her dykker nyuddannede kunstnere og designere ned i Fabrikkens og Sundholms historie.
Crafted Contrasts undersøger, hvordan vi kan kombinere videnskab og teknologi og inkorporere dem i kunstnere og designeres håndværkspraksis. Design og håndværk er ikke kun skabelsen af formen af nye genstande, men også tankestrømme, der skaber indhold og nye erkendelser. Derfor er det vigtigt at bevare den store viden, der ligger gemt i de gamle håndværk, så den ikke går tabt, men samtidig også udfordre den, så vi bevæger os fremad.
I tekstiltrykværkstedet har tekstildesignerne Liv Marie Rømer og Trine Tronhjem undersøgt, hvordan de kan bruge forskellige trykketeknikker til at give ny værdi til aflagte tekstiler. De har således udfordret traditionelle trykketeknikker og blandet dem med nye.
I træværkstedet har Birgitte Due Madsen arbejdet på at udvikle to forskellige slags lyskasser. Den ene type er væghængt, den anden er en ekstruderet gulvstående kube.
Projektet ”I SAW, I FELT” er et taktilt sammenkog af de oplevelser og observationer, Maja Marie Halling har gjort sig i forbindelse med sine artist residencies i Oaxaca, Mexico, oversat til tekstile fortolkninger.
Tekstildesigner Anna Bruun Kristiansen undersøger i væveværkstedet, hvilke rumlige former, der ligger gemt i væven.
På Statens værksteder har Anna Gunvor arbejdet med serigrafi. Mange meter sølv- og guldstof er blevet printet med Annas “gamle” print til et samarbejde med designeren Alectra Rothschild. Samarbejdet resulterer i en performance for Viscose magasin og vises på Overgaden den 10. august kl. 16-18.
Again & Again & Again is a research, sculpture, podcast and event series, investigating circular design in the built environment. It captures conversation with those who have tried and tested systems; from grassroots to the complex, for designing in waste, and out; single-life use of construction materials.
Josefina Enevold er optaget af tekstiler, fordi vi som mennesker sameksisterer med dem gennem hele vores liv. For hende er det helligt at kunne skabe noget i hånden. Som tekstiltrykker dyrker hun sit håndværk hver dag, men ser samtidig en nødvendighed i at forny sin måde at arbejde på.
HUMAN NATURE is Natural Material Studio's largest solo exhibition to date, prepared and developed at the Danish Art Workshops. Using their bio-based materials to suggest a future of fluid boundary points between people, space and design they exhibit at Copenhagen Contemporary's Hall 6 throughout 3daysofdesign, June 7 – 9, 2023.