Gobelinvæver, Kari Guddal, har i tekstilværkstedet indfarvet store mængder garn i sin egen farveholdning. Således indfarver hun selv alle de garner, hun anvender til sin vævning.
Himstregimser og dippedutter er en sanseudstilling i Rundetaarns bibliotekssal for børn i alderen 2-10 år og deres voksne. Skabt af tekstilkunstneren Lærke Barfod på Statens Værksteder for Kunst.
Med afsæt i et tidligere ophold på Statens Værksteder med keramiker Signe Fensholt, har møbeldesigner Anne Brandhøj arbejdet videre med sammenstillinger af træ og porcelæn. Det overordnede tema kredser om centrifugalkraft og forskellige tørrings- og brændingsmetoder.
Mia Lisa Spon and Nadine Burkhardt have worked together in the studio at level 5 to develop a piece for the exhibition, Mindcraft 2023.
På træværkstedet har Niels Hvass udført en 3 meter lang udendørs bænk i en spinkel asketræskonstruktion. Bænken kan foldes og længden begrænses for at imødekomme forskellige behov og håndteringsforhold.
Med projektet, ”Den farvede prik”, undersøger Munk & Loua, hvordan simpel geometri, herunder prikken, kan danne et grundlag for deres mønsterunivers. Igennem skala, farver og overtryk udforsker de, hvordan prikken kan nuanceres inden for rammetryk.
Taffel for Perlemor er et 30 meter langt bord udviklet og produceret på Statens Værksteder for Kunst. Taffel for Perlemor skal indgå i årets Wadden Tide - en udendørs udstilling på stranden ved Blåvandshuk.
På Statens Værksteder for Kunst har Lærke Ryom udarbejdet møbelkollektionen, Blå, til gruppeudstillingen Wet Work på Fabrikken for Kunst og Design. Her dykker nyuddannede kunstnere og designere ned i Fabrikkens og Sundholms historie.
Crafted Contrasts undersøger, hvordan vi kan kombinere videnskab og teknologi og inkorporere dem i kunstnere og designeres håndværkspraksis. Design og håndværk er ikke kun skabelsen af formen af nye genstande, men også tankestrømme, der skaber indhold og nye erkendelser. Derfor er det vigtigt at bevare den store viden, der ligger gemt i de gamle håndværk, så den ikke går tabt, men samtidig også udfordre den, så vi bevæger os fremad.
I tekstiltrykværkstedet har tekstildesignerne Liv Marie Rømer og Trine Tronhjem undersøgt, hvordan de kan bruge forskellige trykketeknikker til at give ny værdi til aflagte tekstiler. De har således udfordret traditionelle trykketeknikker og blandet dem med nye.
I træværkstedet har Birgitte Due Madsen arbejdet på at udvikle to forskellige slags lyskasser. Den ene type er væghængt, den anden er en ekstruderet gulvstående kube.
Projektet ”I SAW, I FELT” er et taktilt sammenkog af de oplevelser og observationer, Maja Marie Halling har gjort sig i forbindelse med sine artist residencies i Oaxaca, Mexico, oversat til tekstile fortolkninger.