Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tre tøndestole, skabt på Statens Værksteder for Kunst, fungerer som en inkarnation af Maria Bruuns etos og proces – skabt i den konstante vekselvirkning mellem kunstnerisk objekt og funktionelt møbel. Håndlavede og konstrueret af markant forskellige materialer – hvidmalet massivt træ, masurbirk og anodiseret aluminium – de tre stole er beslægtede i deres typologi, men fremstår som tre radikalt forskellige eksperimenter i materiale, håndværk og udtryk.

Marts 2024

Design behøver ikke nødvendigvis at behage. Det kan være besværligt, akavet, endda udfordrende. Der er noget i os alle, der uforklarligt er tiltrukket af disse dragende kvaliteter, noget vi identificerer os med. Møbler og objekter bør afspejle og udfordre denne spænding, denne natur.

En klassisk tøndestol ville være indbydende, blød og kurvet, lavet af træ, skum og tekstil. Her arbejdes der med et kompromisløst rektangulært grid, som skaber et defineret rum til den siddende. Et kurvet rygstykke spænder formen ud som en kile, og inviterer den siddende til ophold. De forskellige materialer og øvelser i form har alle deres berettigelse i min praksis. De informerer hinanden, og de informerer brugeren. De fortæller og materialiserer den kreative proces som en elastisk størrelse, hvor formen nogle gange ikke følger funktionen, og andre gange alligevel forener dem. For vores møbler tjener nogle gange det formål at lære os noget nyt om form, materiale og komfort.

Ændringer i designet foretages som svar på materialets iboende kvalitet. Udgangspunktet er fleksibelt, men kun for at give plads til et mere interessant objekt. Dette er tilfældet med stolen i Masurbirk, et ædelt materiale, resultatet af en abnormalitet  i birketræets ved. Dets uregelmæssige og langsomme vækst betyder, at materialet har en karakteristisk snørklet struktur, hvilket paradoksalt nok gør det uforeneligt med trækonstruktioner. Processen handlede derfor om at acceptere betingelserne for træets smalle planker og redefinere typologien for at imødekomme det materiale, der er til rådighed.

De tre stole repræsenterer en række produktionsmetoder som er tilægngelige på SVFK’s træ- og metalværksted,  fra traditionelt håndværk, dampbøjet træ til moderne bearbejdning med eksperimenterende CNC-teknologi. Alle udført med kyndig vejledning af Ulrik Bebe, Frank Jensen og Mads Bartholin Herred Johnsen

Disse distinkte møbler demonstrerer form og materiale. De er en oversættelse af tradition, teknik og materiale I samtidskontekst, en bearbejdning af æstetik og teknologi.

Fotos. Jacob Friis Holm Nielsen