Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Med udgangspunkt i den etruskiske by Blera i Italien nord for Rom arbejder Johanne Foss med raderinger, som hun har hjembragt fra flere arbejdsophold i netop dette område. Billederne forestiller landskaber, planter og figurer med referencer til landskabet som en scene for forskellige begivenheder.

Johanne arbejder med faste formater af billeder i forskellige størrelser, som er dimensioneret til at passe sammen til sidst. Fra de store størrelser i 50 x 60 cm til halve og kvarte størrelser af disse, vil hun placere billederne på ark således, at de kommer til at forholde sig tæt til hinanden. I de senere år har Johanne Foss konsekvent placeret sine tryk på papiret på samme måde, så de i udstillingssammenhæng kan vises på en sammenhængende og homogen måde.

Nogle af raderingerne, fx den 50 x 50 cm store botanisk korrekte radering af en Asphodelus-lilje, kan trykkes oven på andre motiver. I værkstedet, hvor hun lægger de raderede plader i syre, overvejer hun at lægge liljen ind over et en radering af en port og et stengærde. Denne berømte lilje har interesseret hende i flere år, og hendes ophold fandt sted, netop som den blomstrede i foråret.

Syrebadene foregår over mange omgange. Johanne Foss arbejder med en svag syre for at få hver eneste lille punkt så tydeligt som muligt. Hun trinætser kobberpladerne i ti minutter ad gangen og justerer løbende påvirkningen af stregerne ved at afdække med ætsegrund. Når stregen er tydelig, dækker hun den af, så denne del af motivet ikke længere udsættes for syre.

Sidenhen skal Johanne lave to farveplader til hvert billede. Den lange arbejdsproces betyder, at de to måneder i Grafikværkstedet kommer til at gå med at gøre pladerne klar til tryk. Sideløbende med arbejdet med raderingerne arbejder Johanne med akvarel og olie, og i dette arbejde lærer hun farver og komposition at kende. Det bliver i sig selv til færdige billeder, men videreudvikler også arbejdet med de grafiske værker. Alle tre medier vil være at finde på udstillingen på Sophienholm.