Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Omdrejningspunktet i Annes praksis er hele, friske træstammer. Hun er inspireret af, hvordan skovens træer langsomt vokser. En efter en opstår endnu en årring i stammen, hvorfra nye grene vokser ud. Denne sekvens af tilføjelser markerer tidens gang.

Når træet fældes går tiden i stå – træet bliver til et materiale og stopper med at være en levende organisme. Men tegnet på liv i form af knaster, harpiks, årringe, svampeangreb og revner kan stadig aflæses i træet, som en livsfortælling.

Denne fortælling kan aflæses i Annes skulpturers  form og materialitet, som har en umiddelbar tiltrækningskraft og giver lyst til berøring: Hvert værk består af et element formgivet i frisk træstamme, som efter formgivning og tørring er sat sammen med et formstabilt element af enten ovntørrede træplanker eller formspændt finer.

Idet træstammerne ikke er skåret op i planker, er deres unikke livstegn som eksempelvis spor fra svampeangreb og revner intakte. De æstetisk bæredygtige objekter vist på Touch and Relate inviterer til berøring, opdagelse, forundring  og vidensdeling – ved at vise en række værker, som opløser skellet mellem skulptur og møbel bliver idéen om hvad funktionalitet og æstetik er for en størrelse, igen interessant.

Den skildring er særligt interessant i det hvide, rene gallerirum, hvor udstillingen finder sted: I samarbejde med designkurator Henriette Noermark transformeres Galleri Christoffer Egelund til et eksperimentelt interessant, stofligt og sanseligt rum, som indbyder til interaktivitet, der bryder de gængse Bredgadegalleriers udtryk.