Skip to content Skip to footer

I det store lerværksted har Marika Seidler skabt ”Voks skoV” en offentlig udsmykningsopgave om træer- og svampeforbindelser i Wood Wide Web. Udsmykningen er skabt til Guldborgsund Kommunes udendørs område, Friheden i Nykøbing Falster.

Sept. 2025

Udsmykningen består af 3 store keramiske lerkugler på 100 cm. i diameter; Rodkugle, Svampekugle og Bladkugle, og arbejdsprocessen sker i forlængelse af flere års lokale opførelser af performance-vandringen, VOKS SKOV, med borgerinddragende workshops.

I lerværkstedet har Seidlers keramiske arbejdsteam; 3 keramikere og 6 assistenter, skabt kuglernes grundform. Kuglernes overflade er efterfølgende bearbejdet kunstnerisk af hende selv. Læs mere og se en video af arbejdet i værkstedet

I denne artikel har vi udvalgt et udsnit af sommerens projekter, som viser bredden i de mange kunstneriske processer, der foregår på Statens Værksteder for Kunst.

Igennem 3 år har Marianne Johnstad-Møller intensivt fotograferet og indsamlet opskyllet tang mellem Løkken og Furreby. Det materiale har været omdrejningspunktet under dette ophold på Statens Værksteder for Kunst.

“Jeg arbejder kontinuerligt med at forfine det taktile sprog, der forbinder sanserne, intellektet og åndeligheden. At noget så smukt som tang findes, får alt i mig til at juble og fylder mig med taknemmelighed.”
Læs mere

Theis Wendt har på metal- og træværkstedet videreudviklet en serie værker, der består af knuste glasskår, indstøbt i pigmenteret resin og støbt direkte i specialbyggede billederammer. 

Serien tager afsæt i en undersøgelse af forholdet mellem materiale, billede og ramme – og kredser om temaer, der vedrører økologi, revolte æstetik og billedets status. Læs mere

Jeg er væver! Væven er mit redskab og jeg arbejder i dens lodret/vandrette logik. Jeg holder af tern, og meget er gennem årene blevet vredet gennem min tekstile vridemaskine og kommet ud som firkanter.

Skals tæppet er en udsmykningsopgave for Skals Højskole, som måler 3×4 meter, vævet i en dobbeltvævning (Taquete) på tæppevæv med 8 skafter og skaftstyring. Læs mere

Heine Skjerning har arbejdet i metalværkstedet på projektet, Infinite Loop of You – talmagiens viskelæder, en skulptur, der, med ni glasfaner, markerer en ydre cirkel med en diameter på 360cm.

Glasfanerne holdes sammen af en snurrig jernkonstruktion, bestående af to jerncirkler. Idet de to bærende cirklers centrum er forskudte i forhold til centrum på den ydre cirkel er alle vinkler og mål forskellige.
Læs mere

Emilie Bausager har opholdt sig i Anne Marie Carl Nielsens atelier for at skabe en installation bestående af et monumentalt vægophæng og en reproduktion af et møbel. 

Projektet går under titlen Soft Power og undersøger uldens historiske og symbolske rolle som økonomisk og politisk aktør i britisk kontekst. Læs mere

Natalie Körner: Isbjergstolen og finérlamper

På Statens Værksteder for Kunst har Natalie Körner arbejdet på to projekter, der begge udforsker naturens formsprog; Isbjergstolen og Finérlampen.

Jeg har udviklet en særlig nålefiltningsteknik, hvor vat filtres på silke, og lader det blå skum skinne igennem. Læs mere

På Statens Værksteder for Kunst har Pulsk Ravn udarbejdet materiale til sin soloudstilling ”I KAMP MED MATERIALET” på Grafik Galleriet, Holmegaard Værk.

Hun trykker et fysisk materiale direkte i pressen, og i den grafiske oversættelse fra tredimensionelt til todimensionelt opstår der præcise aftegninger af materialets taktilitet. Læs mere

During my residency at Statens Værksteder, I created a series of ceramic sculptures based on casts of my own body. It will be shown at Brigade Gallery in a duo with photographies of Niels Nedergaard (1944-1987). 

Clay plays a central role in my work, acting as a tactile link between the body and the landscape: its malleability echoing the body’s own capacity for change, while its geological origins connect human experience to wider environmental cycles. Read more

På Statens Værksteder har Mari Børlund og Sarah Busk arbejdet med at realisere værket ‘A Glimpse of Nature’, som skal udstilles på Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2025.  

Processen og tankerne bag værket er opstået ud fra et fokus på klimaforandringer og en fælles nysgerrighed i forhold til at afsøge nye bæredygtige og æstetiske tilgange til vævning og indfarvning. Læs mere