Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Emilie Bausager har opholdt sig i Anne Marie Carl Nielsens atelier for at skabe en installation bestående af et monumentalt vægophæng og en reproduktion af et møbel. Projektet går under titlen Soft Power og undersøger uldens historiske og symbolske rolle som økonomisk og politisk aktør i britisk kontekst.

Aug. 2025

Centralt står referencen til The Wool Seat i parlamentet – et emblem på den position, ulden har indtaget i relationen mellem landskab, industri og magtudøvelse. Installationen behandler forholdet mellem materialitet og institution og fremhæver tekstilets egenskab som både medium for repræsentation og metafor for samfundsmæssige strukturer.

Arbejde i stor skala

Opholdet på SVFK har muliggjort en arbejdsproces i stor skala, hvor vægophænget udfolder sig som en rumlig gestus. Materialet – genbrugte herresæt – er systematisk dekonstrueret gennem opsprætning og efterfølgende recomposition. Denne patchwork-praksis etablerer en visuel og konceptuel dobbelthed: på den ene side en insisteren på håndværkets historiske teknikker, på den anden side en oversættelse af stoffet til arkitektonisk dimension og teaterlignende scenografi

De overlappende tekstiler fremkalder et abstrakt billedsprog, hvor mønstre og farvespil kan aflæses som et fugleperspektiv på opdelt jord og agrarøkonomiske landskaber. Herved foldes en semantisk spænding ud mellem tekstilets intime skala og dets potentiale for at repræsentere territoriale og institutionelle magtordener.

Projektet opererer i krydsfeltet mellem reproduktion og transformation, materiale og symbol, hvor ulden fremstår som både konkret rest og allegorisk figur i en bredere diskussion om “soft power”.