Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Under sit ophold på Statens Værksteder for Kunst har Theis Wendt fordybet sig i og videreudviklet en serie værker, der består af knuste glasskår, indstøbt i pigmenteret resin, støbt direkte i specialbyggede billederammer. Serien tager afsæt i en undersøgelse af forholdet mellem materiale, billede og ramme – og kredser om temaer, der vedrører økologi, revolte æstetik og billedets status.

Juli 2025

Et væsentligt fokus under opholdet har været selve materialearbejdet og de tekniske aspekter af processen. Jeg har bygget rammerne fra bunden, eksperimenteret med forskellige typer glas og pigmenter, og testet nye måder at hælde og bearbejde resinen på. Målet har været at opnå en balance mellem det kontrollerede og det uforudsigelige; hvor materialernes indbyrdes spændinger og tilfældigheder får lov at spille en aktiv rolle i det endelige udtryk.

I værkerne indtager glasskårene og resinen den plads, som et beskyttelsesglas normalt ville have – men her er billedfladen blevet til et fysisk, sanseligt rum af brudflader, refleksioner og farvetoner. Rammerne fungerer både som støbeform og som integreret del af værket og markerer således en opløsning af grænsen mellem motiv, ramme og beskyttelse. I stedet for det forventede billede træder materialernes egen æstetik og kompleksitet i forgrunden.

Værkernes udtryk veksler mellem det rå og det poetiske, hvor de knuste glasstykker, indlejret og frosset i resinen, vækker associationer til både ødelæggelse og transformation. Det tvetydige i processen – hvor ødelæggelsen af glasset samtidig bliver til et skabende og formgivende element – er centralt for serien. Herved åbnes der op for refleksioner over, hvordan vi oplever billeder og materialer, og hvordan transformation, skrøbelighed og forandring spiller sammen både visuelt og konceptuelt.

Serien kredser desuden om, hvordan billedet som objekt kan fremstå tvetydigt og åbent, og hvordan værkerne inviterer til en aktiv undersøgelse og sansning fra beskuerens side. Jeg arbejder bevidst med lag af usikkerhed og optisk tvetydighed for at skabe en oplevelse, hvor grænsen mellem det synlige og det skjulte, det beskyttede og det udsatte, hele tiden er til forhandling.

Arbejdet med denne serie er en central del af mit kommende soloprojekt på The Ravestijn Gallery i Amsterdam, som finder sted i 2026.