Billedkunstner Sara Lou Kramer har lavet et videoværk, der tager afsæt i kolonihistorien mellem Danmark og Island. Værket – en HD Video og 3D Animation - skal vises som en del af Cycle Music and Art Festival under temaet Inclusive Nation, der markerer 100-året for Islands selvstændighed. Videoværket kan opleves på Gerðarsafn Kópavogur Kunstmuseum fra d.25. oktober 2018 frem til d. 6. januar 2019.
Halfdan Pisket har ikke udstillet i ti år. Men det laver han om på nu. Den danske billedkunstner og tegneserieskaber har været på Statens Værksteder for Kunst for at lave illustrationer til en ny tegneserieudgivelse, hvoraf nogle overføres til grafiske tryk og udstilles på Kulturinstituttet i Bruxelles.
Installationskunstner Brian Ulbrichsen har arbejdet på en rumlig performanceinstallation, i en undersøgelse af, hvad der sker i baglokalet hos en frisør. Installationen omdanner galleriet VESS til en frisørsalon og et laboratorium. Fernisering 12. oktober 2018
I det sydvestlige hjørne af Norge ligger Middyr vandkraftværk. Et stykke modernistisk arkitektur, hvis brutale og hårde futuristiske udtryk optager norske Matilde Westavik Gaustad en hel del. Hun har været på Statens Værksteder for Kunst for at væve billedtæpper baseret på kraftværkets plantegning.
I grafikværkstedet har de to billedkunstnere Lise Urskov og Mazja Hillestrøm skabt nogle værker, der forener hver deres kunstneriske udtryk gennem en lag-på-lag-teknik inspireret af børneleg. Dynamiske Flader bliver en del af sommerudstillingen 2018 hos Galleri Christoffer Egelund.
it’s ALL WHITE 2 er en fortsættelse og videreudvikling af projektet It’s ALL WHITE 1 – en fotografisk installation med udgangspunkt i fotografier af indlandsisen i Grønland og videnskabelige billeder fra Niels Bohr Instituttet.
Billedkunstner Cecilia Westerberg er ved at lægge sidste hånd på udstillingen Alkymistens Laboratorium – en sanseudstilling for børn og unge, som fra efteråret og helt frem til 2020 skal turnere rundt på fire af landets kunstmuseer. Projektet, som delvist er skabt på Statens Værksteder for Kunst, består af fire tematiske rum: et wunderkammer, et herbarium, et farvelaboratorium og et transformationsrum i form af et stort skyggespil.
Med udgangspunkt i et ophold i Vestaustralien arbejder Michelle Eistrup i SVK's fotoværksted på video- og fotoværker til to forskellige, men sammenhængende udstillinger. Centralt for hendes arbejde er undersøgelsen og forskydningen af forholdet mellem, hvad der er synligt, og hvad der er usynligt – både hvad angår mennesker, landskaber og fortællinger.
På grafikværkstedet har billedkunstner Jan Danebod eksperimenteret med forskellige grafiske greb i udforskningen af, hvordan man kan mediere og redefinere avisformatet som nyhedskilde. Produktionen af grafiske værker skal bl.a. bruges i samarbejde med Look Gallery i Budapest samt som grundmateriale til et katalog.
I midten af lerværkstedet strækker en halv kvindekrop sig mod loftet. Når man kommer nærmere, ser man, at kroppen er vendt på hovedet i en naturligt faldende bevægelse. Billedkunstner Nadine Meinicke Kleint har skabt en skulptur med navnet Sleeping Beauty Falling, der skal understrege kroppens styrke og sårbarhed, men først og fremmest kroppens autenticitet. Sleeping Beauty Project har første visning på Galleri Kbh Kunst den 29. september 2018.
Svenske Marie Bancks har været på Statens Værksteder for Kunst for at lave forarbejdet til en række skulpturer, der skal udstilles på Not Quite Gallery i Sverige til efteråret. Her har hun undersøgt materialer, lavet mock-ups og testet 1:1. De endelige skulpturer producerer hun først senere.
I SVK’s træværksted har billedkunstner Jonas Kasper Jensen afsluttet en fire år lang undersøgelse af historie og kultur ved at skabe en træskulptur, der sætter rammen for en tværæstetisk installation, som udforsker både lyd, rumliggørelsen af malerier og træets potentiale. Perspicuus har første visning hos BASIS i Frankfurt og vises derefter på Kongelundsfortet i Dragør i september 2018.