Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Den australske kunstner Christine Willcocks studerer menneskers relation til naturen gennem en grafisk produktion af monotypitryk, som alle kredser omkring, hvordan man bruger sten som en kortlægning af vores historie. Crossing the Line skal udstilles på BSA Project Space i Mullumbimby, Australien i 2019. Christine Willcocks bor i det nordlige New South Wales, i Australien – afsides i naturen. Netop af den grund, ser Christine det at tage ud og opdage nye steder og horisonter, som en vigtig del af hendes kunstneriske praksis.

I hendes arbejde er Christine interesseret i naturhistoriske – og naturgeografiske museer, og hvordan vi tager små bidder af naturen og indsætter dem i forskellige installationer og sammenhænge med det formål at betragte naturen i en form for isoleret og koncentreret udgave. Alt sammen, i stedet for at betragte naturen, når vi er i den.

Stenenes kartografi
”Da jeg opdagede, hvordan geologer bruger sten til at ’læse’ vores historie, blev jeg interesseret i at undersøge sten som en form for kortlægningsenhed.”

Med afsæt heri, rejser Christine rundt i verden og fotograferer landskaber. Crossing the Line har fokus på megalits – en ofte ubearbejdet løs sten eller monument af stenmateriale. Derfor indebærer perioden i Danmark også at opleve langdyssen Troldkirken i Nordjylland. Der kan yderligere ses en forbindelse mellem den nordjyske Troldkirke og Christines gang rundt i København, særligt de smalle, brostensbelagte gader i Christianshavn: ”Min idé har været at lægge en slags kartografi nedover sten monotypierne, men på en abstrakt måde.”

Monotypi med indpakningspapir
Ved den grafiske trykketeknik monotypi, hvor farven påføres en plan flade, anvender Christine det indpakningspapir som trykpapiret er pakket ind i. Dette rives i forskellige former og størrelser, f.eks. den eksakte størrelse på en sten fra Geologisk Museum i København. Disse udklip påføres blæk, aftørres og trykkes i trykpressen.

Christines faste farvepalet består af blå, rød og gul og hun praktiserer en monokromatisk leg i farvernes udtryk. Til de såkaldte ’kortlægningslinjer’ der lægges ovenpå stenmonotypierne, har hun fundet yderligere inspiration i Christianhavns kulørte husfacader og bl.a. udtrukket en kobber-lignende , rusten farve til linjerne.

 

Skrevet af Fanny Menaka Dons