På Statens Værksteder for Kunst har Mia-Nelle Drøschler arbejdet med en ny serie abstrakte malerier. Olie på store løsthængende lærreder, hvor det intuitive møde med materialer navigerer gennem pigment og rytme i én lang sanselig bevægelse.

På Statens Værksteder for Kunst har Mia-Nelle Drøschler arbejdet med en ny serie abstrakte malerier. Olie på store løsthængende lærreder, hvor det intuitive møde med materialer navigerer gennem pigment og rytme i én lang sanselig bevægelse.
Similarly to his previous residencies, George Koutsouris has used the facilities at the Wood and Metal workshops to construct parts of two kinetic sound sculptures; this time for a group exhibition at By Art Matters museum, Hangzhou, China (which included in total three works by George).
Rasmus Myrup har arbejdet på metal- og træværkstedet med en soloudstilling hos Galleri Nicolai Wallner under titlen, Showing Holes.
Imellem to forvoksede gyldne snerleblomst-højtalere svæver et vævet tekstil. Fra snerlerne strømmer æterisk lyd. Barbara Skovmand har på væveværkstedet udarbejdet et væld af væveprøver på TC2-væven og eksperimenteret med bindinger, trådtype, trådtæthed, udsnit og skala. På metalværkstedet har hun bukket metalrør og -stænger. Til sammen skal metal og tekstil udgøre en lydinstallation / klangskulptur til udstilling og performance i Kunstpakhuset Ikast.
Kirsten Justesen har arbejdet på et monument for grevinde Danner (1815-74) i Anne Marie Carl-Nielsens atelier. Justesen er uddannet klassisk billedhugger, men udviklede tidligt en konceptuel skulpturpraksis, som hun i 1970’erne knyttede til undersøgelsen af en feministisk æstetik, hvilket afspejles i hendes tilgang til Danner monumentet.
Rosita Kær og Clara Mosconis projekt tager udgangspunkt i et tekstilarkiv ved The Foundling Hospital i London, der i 1700-tallet fungerede som børnehjem, og hvor tekstiler blev brugt som en form for identifikation. I atelieret plan 5 og på grafisk værksted er de to gået i dybden med research og eksperimenter.
In the Past We Made History is an investigation that takes the form of an archive and focuses on strategies of remembering and bearing witness. The archive weaves fragments of memory of 89 locations that functioned as Refugee Asylum Centers and Emergency Aid Centers until 2018. It holds documentation of the architecture – buildings, rooms, and textures that shaped the frame around newly arrived people’s daily lives.
Peter Wächtler har haft ophold i Turboladen og på træ og metal for at udvikle og producere værker til udstilling hos Simian, okt. - dec. 2024.
Karim Boumjimar has been working with glaze experiments for his upcoming solo exhibition at O—Overgaden. His research revolves around the transformative possibilities of ceramics as a canvas, focusing on glaze as both a material and a conceptual framework.
Julie Falk er inviteret til at udgive et værk i samarbejde med Den Danske Radeerforening. I den forbindelse har hun på træværkstedet arbejdet på et møbel til præsentationen.
’Tid forskudt’ er arbejdstitlen på de 10 kobbertryk, som Olha-Anna Kapustiak har arbejdet med i det grafiske værksted. Titlen refererer til tidslige og rumlige opfattelser af vægt, angreb og fratagelse af ejendele.
Under sit ophold i Formeriet og metalværkstedet har Louis André Jørgensen arbejdet på værker til soloudstillingen Jeg deler mig på udstillingsstedet Spanien 19C i Aarhus. Stedet er i øjeblikket omringet af en byggeplads og har måttet tilpasse sig den gennemgribende byfornyelsesproces, som pågår i Aarhus Sydhavn.