Hop til indholdet.

Projekt

Stains & Remains

2018 / Design

På tekstilværkstedet eksperimenterer designeren bag tøjmærket Tabernacle Twins, Vibe Lundemark, med det ustyrlige og ukontrollerbare i arbejdet med analoge trykteknikker i stor skala. Gennem sine farverige eksperimenter udvikler hun nye elementer til sit tekstile udtryk.

Jan. 2018

”Til hverdag arbejder jeg mest med digitalprint, men bruger også analoge elementer i form af håndtegnede eller -malede elementer og strukturer”, siger Vibe og fortæller videre, at man i den digitale proces arbejder meget struktureret og dermed har en del kontrol. Det er bl.a. det, hun udfordrer ved at arbejde med analoge trykteknikker i stor skala, hvor det ikke er muligt at have lige så meget kontrol i processen. Hun finder det interessant, at det endelige resultat kan overraske, fordi farverne interagerer og flyder ud i stoffet på uforudsigelige måder. De nye elementer, hun finder frem til gennem de analoge trykteknikker på SVK, vil hun efterfølgende bruge i relation til sine digitale print.

Ved det store trykbord i tekstilværkstedet arbejder Vibe med tilfældighedens princip, når op til 15 lag farve påføres de hvide stoffer. Hun bruger forskellige teknikker til at påføre farven: laver penselstrøg, drypper, sprøjter eller kaster farven på stoffet, så hun opnår forskellige udtryk og variationer af livlighed. ”Små ting har afgørende betydning for, hvordan udtrykket bliver”, fortæller hun og nævner bl.a. konsistensen af farven, som hun har valgt at fortynde, så den fungerer på samme måde som akvarelmaling og former sit eget udtryk, hvor farverne glider sammen og skaber fine overgange og nuancer i organiske mønstre på stoffet. Hun arbejder også med hvidt uldgarn, som hun indfarver efter samme princip og efterfølgende strikker med. Også i det arbejde er der plads til tilfældigheder: hun kan ikke bestemme præcis, hvor farverne vil befinde sig i den færdige beklædningsgenstand, hvilket netop er formålet – at skabe et unikt liv og farvespil i hver enkelt færdigstrikkede style.

Intuitive processer er hovedfokus. Hænder og materialer får lov til at gøre som de vil, og det betyder, at man kan overraskes og på den baggrund lære nyt. Og det er netop, hvad hun har villet med sit ophold på SVK: ”I det digitale arbejde bruger man en meget struktureret tankegang. Her vil jeg gerne løsne processen lidt op, sætte det fri og se, hvad der sker når farve og materiale interagerer – finde nye strukturer og detaljeudtryk i mit design.” Hun er bl.a. blevet inspireret af materialernes dominans ved de stærke farveudtryk, men også af det meget sanselige og sarte udtryk, som opstod i arbejdet med flere lag af materiale og farvernes skiftende udtryk herigennem. Det er en metode, hun gerne vil arbejde videre med.

For Vibe er hele processen vigtig – fra det hvide tekstil til det færdige tredimensionelle stykke tøj, som skal bæres af en krop: ”Det er spændende at se tingene transformere sig, se tekstilerne iføre sig mønstre og rejse sig fra det todimensionelle til det tredimensionelle, siger hun med et smil.

Hendes eksperimenter har også fungeret som forundersøgelser til kommende projekter i samarbejde med Swarovski. Hun er spændt på at indarbejde krystaller i de nye tryk, hun har lavet og se, hvordan de spiller sammen med de vilde og farverige mønstre.

Skrevet af Helene Johanne Christensen

SVK, Gammel Dok Pakhus, Strandgade 27 B, 1401 København K, +45 32 96 05 10, info@svfk.dk
Sekretariatet har åbent man. – fre. kl. 9-15. Lør. – søn. lukket.
CVR: 11887260