Sammen med Pernille Snedker Hansen har Else-Rikke Bruun udviklet en skærmvæg med arbejdstitlen ‘Extremely Pleated’. Møblet er en opskaleret plissering udført i birkefinér, limet op på et lærred, der kommer til at udgøre hængslerne i møblet. Birkefineren er foldet i en asymmetrisk plissering, som danner en spejlingseffekt.
På den tynde birkefinér påføres et transparent lag af farver med Pernilles marmoreringsteknik i et mønster som fremhæver formen, træet og forløbet i skærmvæggen.
“Projektet ‘Extremely Pleated’ er en fusion af vores virke, hvor vi begge arbejder i krydsfeltet med tekstil, arkitektur, konstruktion, mønster og materiale. Vi har fælles passion og interesse for at fusionere træ og finer med tekstile udtryk og teknikker.”
Skærmvæggen
Skærmvæggen er en plissering i træ skåret på CNC-fræseren, og den tynde birkefinér påføres et transparent lag af farver med Pernilles marmoreringsteknik i et mønster, som fremhæver foldningerne, træmaterialet og forløbet i skærmvæggen.
De lys- og skyggeeffekter, som plisseringerne i skærmen danner, giver en ny dimension til mønstret og fladens forløb. Afhængigt af hvilken vinkel møblet ses fra, og hvordan skærmen placeres i rummet, vil mønstret og farverne ændre forløb og karakter.
Skærmvæggen vil kunne foldes helt sammen, og via sin fleksibilitet kunne skaleres og formes til rummet og den ønskede funktion. Den vil blive udført i moduler med dimensioner på ca. H 150cm, B 18cm og L 140cm.
Hypernature
Projektet er endt ud i et naturens rum i en fortættet udgave, inspireret af japanske foldeskærmes maleriske landskaber. Dekorationen er en marmoreringsteknik, hvor farver flyder på vand og motivet deraf bliver et fastfrosset øjeblik. På den tynde birkefinér giver marmoreringen en overnaturlig fornemmelse af træet, og dets iboende ornamentik opleves med en fornyet intensitet. Skærmens motiv er et stiliseret landskab, hvor plisseringer giver en ekstra dimension til mønstret og fladens forløb. Ved at oversætte japanske håndværkstraditioner som foldevægge, Suminagashi blæk teknik og origami, har de to udviklet en asymmetrisk plisseret foldeskærm i birkefinér limet op på et lærred, der udgør hængslerne i møblet.
En skærm, som både beskytter og afskærmer, og på den modsatte side eksponerer og skaber en scene.