På SVFK har Isabel Berglund strikket en tidsmaskine til Mindcraft, hvis turskisgrønne tråde former en forunderlig konstruktion af lange trådtotter og avancerede tandhjul. I sit ophold har hun også sammensat konceptet for det sociale kunstprojekt Home Mask Relation, hvor hun i store grids sætter blodrøde boligfelter i forbindelse med hinanden.
Tråde knytter bånd og skaber sammenhænge. Under strikningen indlejrer de spor efter de hænder, der strammer maskerne. Og samtidig vidner snorene om håndværkets tidslige dimension. De erfaringer arbejder Isabel Berglund med i sine strikkede værker, hvor materialets kvaliteter bliver en del af værkernes fortælling.
Over et par måneder har Isabel arbejdet med to projekter på SVK, der begge dimensionerer strikkehåndværket op til store konstruktioner. Med konceptet for Home Mask Relation gearer hun op til ét af sine sociale strikkeprojekter, hvor deltagerne fra en række amerikanske stater skal til strikkepindene. Mens hun i tidsmaskinen til Mindcraft har udforsket forestillingerne om tidsrejsemekanik.
Strikning i stiv murtråd
Med Spinning Time Machine har Isabel konstrueret en hybrid mellem en industriel maskine, spinderok og tidsmaskine, der spinder tid i tråd. Den turkisgrønne figur, der med sine skinnende tråde både ligner et besynderligt drømmevæsen og en ugennemskuelig mekanisk konstruktion, har hun udviklet til Mindcraft-temaet ’tid’. For Isabel bliver det til en dobbelt tidslighedsleg: referencen til fortidige tidsmaskiners spinnende tandhjulsmekanik og den tidskrævende proces bag strikningen.
”Alle de tusind tråde, der kommer ud fra værket, illuderer både en slags maskine, der laver tråde, men understreger også, at håndværket tager tid. Der er mange processer i den her figur, mange gentagelser. Det er jo, hvad man har maskiner til – at lave gentagelser,” forklarer Isabel.
Figuren har hun strikket med stiv murtråd af polyester, der gør værket hårdfør mod Mindcrafts udendørs platforme. Trådenes nuancepræcision er ikke en nødvendighed for murerfaget, så den turkisgrønne farve svinger ofte et par nuancer fra rulle til rulle. Det spil har Isabel brugt til at skabe dybdeforskelle mellem fladerne i sin figur. Selvom trådene er svære at arbejde med, kan hun især godt lide forskellene mellem det silkelook, de løse snører får, overfor tætheden i det strikkede.
Under strikfladen bliver figuren holdt oppe af en polystyrenudskæring, Isabel har skåret på skumskæreren og givet en grøn grundmaling. Strikketeknikken er en almindelig glatstrik, hvor hun har monteret totter i horisontale baner om figuren. Til det tidskrævende arbejde har Isabel haft et hold af tekstilstuderende i praktik, der har hjulpet med at strikke flader og måle snor af.
Den største strikkepræcision ligger i arbejdet med tandhjulene, hvor hun strikker særlige dupper til tandhjulstænderne og store detaljerede mønstre til hjulenes flader.
Politisk strik knytter naboskaber
Med sit værk Home Mask Relation viderefører Isabel sin metode for sociale strikkeprojekter. Til en kortlægning af amerikanske naboskaber vil hun bede deltagere fra en række stater at bidrage med deres egen strik. De skal strikke deres hjems gulvplaner. Strikkestykkerne vil Isabel gennem snore sammenstykke til et stort grid, der giver en fornemmelse afstandene mellem statens beboelser. Trådene er bindeled, som de bånd man har sammen.
”Det er jo et spændende spørgsmål lige nu: ’Hvem hører til? Hvor kommer du fra? Eller du skal ud af mit land’. Så går jeg tilbage til basic og spørger: ’Hvad er dit hjem? Og hvordan hænger det sammen med andre hjem?’ For mig er det i tråd med, hvad jeg gerne vil opnå med den her slags projekter,” forklarer Isabel.
Projektet har en klar politisk drivkraft, der undersøger rummet omkring samhørighed, relationer og hjem. Isabel understreger det menneskelige element med en rød palet, der leger med garnets blodbanesymbolik.
På SVK har Isabel tilrettelagt projektet gennem afprøvning af farvekombinationer og prøvestrik. Det endelig værk skal fremstilles og udstilles til hendes soloudstilling på FAU Galleries Atlantic University Florida.