Med projektet Tableau (gen)skaber Rose Eken samtidskunstneres arbejdsmiljøer i en udfordring af vores syn på den kunstneriske produktion og oplevelse.
Aug. 2015
Via kontakt til samtidskunstnere fra hele verden har Rose Eken fået et sjældent indblik i kunstnernes atelierer, arbejdsborde og værktøjer. Dette store research-arbejde er resulteret i et meta-atelier i keramik – et fiktivt atelier, hvor hvert objekt refererer tilbage til en bestemt kunstners praksis og arbejdsmiljø: Richard Colman, John Copeland, Michael Kvium, Fryd Frydendahl, Wes Lang, Erik Parker.
“Den tyske kunstner Jonathan Meese har bl.a. sendt mig billeder af tre spilledåser, der er en del af hans samling af mærkelige objekter. De er ret underlige, de dåser. På den ene side er de sjove og søde. På den anden side er de lidt uhyggelige. Måske var det netop den dobbelthed, som fik mig til at vælge at lave dem. Der er mange detaljer på spilledåserne, og de har været tidskrævende at lave. I det hele taget er alt, hvad jeg laver, typisk tidskrævende. Jeg har svært ved at lave en enkel version af noget. Det var også min mening, at denne udstilling skulle være et overflødighedshorn af genstande. Det er en del af udstillingens æstetik”
Tableau er Rose Ekens største installation til dato. Under sit ophold ved Statens Værksteder for Kunst har Eken lavet hundredvis af keramiske genstande – pensler, spande af maling, hobbyknive, tårne af tape, klynger af bøger og tidsskrifter, kaffekopper, cigaretskodder, ghettoblastere, bærbare computere og alle de små personlige effekter vi bringer ind i vores arbejdsområde til at inspirere og skabe stemning.
“Når man modellerer i hånden, bliver alt lidt krøllet. Mens jeg former mine genstande, har tingene som regel deres rigtige størrelse. Men det ler, jeg bruger, krymper 12-15 procent i ovnen, hvilket er ret meget. Derfor bliver det hele lidt småt. Den skrævvridning gør på en måde tingene mere troværdige, for vi vil gerne tro på dem som virkelige objekter.”