Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Performancekunstneren, Molly Haslund, har, under sit ophold på SVK, benyttet tiden i snedkerværkstedet og metalværkstedet. Hendes arbejde omhandler skulpturelle objekter og rekvisitter til to performative værker i det offentlige rum d. 11. og 12. juli 2014 i Zürich, Schweiz.

Juni, 2014

En del af projektet er et sæt overdimensionerede passere, som er en videreudvikling og teknisk forfinelse af et tidligere sæt, skabt til udstillingen “ROCK AROUND THE WORLD”. Passerne skal nu indgå i performanc’en “Circles” under kunstnerinitiativet LASS ES RAUS! Passerne er udformet i tre forskellige størrelser, og er skabt i hårdt og slidbart træ, mens skinner, spidser og gevind er lavet fra bunden på metalværkstedet. Den største af dem er over 2 meter høj.

Derudover har Molly skabt en overdimensioneret grydeske. Skeen er lige så høj som Molly selv og skal indgå i hendes performance “Object Match/Spoon Ball”. Materialet er ask, og skeen er lavet fra bunden efter forlæg af en klassisk grydeske. Alle dele er ganget på med 5,6. Skeen skal indgå som rekvisit i et spil, udtænkt af Molly selv, med et sæt spilleregler og som reference til den samtidige afvikling af ‘FIFA World Cup 2014’, som finder sted under udstillingsperioden, og som hele udstillingskonceptet lægger op til.

Fælles for de overdimensionerede objekter er det, at de skal kunne bruges og invitere til interaktiv deltagelse. Samtidig skal de have kvalitet som minimalistisk objekt i sig selv og fungere rent skulpturelt.

“Det er helt bevidst, at jeg, i stedet for at lave dem i et størrelsesforhold, hvor man bruger hjernen og sin finmotorik, laver dem i et forhold, hvor man må udfordre hele kroppen, så det nærmest bliver en dans,” siger Molly om passerne.

Med skeen er det lidt det samme. Et ganske almindeligt objekt fra vores hverdag, som i sin overdimensionering på én gang bliver både genkendelig og fremmed for beskueren, som nu på ny må forholde sig til objektet som væren i verden. Nu med ny egenskab som spillerekvisit.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.