På Statens Værksteder for Kunst har Olga Benedicte og Anne Zychalak Stolten arbejdet på en udstilling til Danske Grafikeres Hus til sommer 2021. Nærmere betegnet har de i træværkstedet arbejdet på trykkeplader med en på forhånd skrevet tekst, som de manuelt har overført til 174 MDF-plader, fræset én for én og derefter lakeret.
Marts 2021
En performance om proces
Installation og skulptur er udgangspunktet for vores samarbejde, hvor beskueren ofte inddrages og interagerer direkte med værkerne. Siden 2018 har vi udviklet det, vi kalder for ‘arbejdsperformances’, hvor vi iscenesætter et værksted, der forandrer sig over tid.
Til Danske Grafikeres Hus laver vi en performativ installation, der fungerer som et åbent trykkeværksted. Under performancen trykker vi 174 plader, der gradvist bliver hængt op på væggene i udstillingen. Den manuelle fræser i træværkstedet giver et håndholdt udtryk, der passer godt ind i vores projekt.
Performancen foregår i et åbent system, hvor beskueren kan bevæge sig frit iblandt os. Vi har undervejs en række faste arbejdsopgaver, som vi gentager, indtil alle plader er trykt. Trykkeværkstedet bliver derved til et rum i konstant bevægelse, der gradvist fyldes op og ændrer sig. Med tiden vil det afsløre et sammenhængende værk for beskueren.
Udstillingen begynder som en performance på åbningsdagen, der varer 5-7 timer afhængig af trykkeprocessen. Derefter vil trykkeværkstedet stå med alle dets værktøjer og materialer, som vi har forladt det.
Kroppen som repetitiv maskine
Performancen er anden del af en serie af arbejdsperformances, hvor vi undersøger kroppen som en slags repetitiv maskine og den traditionelle trykkemetodes meditative fremgangsmåde. Samtidig søger vi ned mod den ubevidste symbiose, der kan opstå under et samarbejde.
Senere på året vil trykkepladerne blive genanvendt som støbeforme under den tredje del af vores serie.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Rådet for Visuel Kunst.
Olga Benedicte (tv) og Anne Zychalak Stolten (th).
Aarhus Artspace