Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Crafted Contrasts undersøger, hvordan vi kan kombinere videnskab og teknologi og inkorporere dem i kunstnere og designeres håndværkspraksis. Design og håndværk er ikke kun skabelsen af formen af nye genstande, men også tankestrømme, der skaber indhold og nye erkendelser. Derfor er det vigtigt at bevare den store viden, der ligger gemt i de gamle håndværk, så den ikke går tabt, men samtidig også udfordre den, så vi bevæger os fremad.

Oktober 2023

Under et ophold på Statens Værksteder for Kunst i sensommeren 2023 indledte jeg arbejdet på soloudstillingen Crafted Contrasts til Umbrella Westcoast Exhibition i juni 2024. På metalværkstedet arbejdede jeg på et nyt værk (ud af to), som skal være et bærende nyt møbelværk i udstillingen.

Om de to møbler

To lounge-stole i udstillingen står som en materialisering af min arbejdsproces, som er det konstante skisma imellem kunstnerisk objekt og funktionelt møbel. De to stole er udført i forskellige materialer – begge skabt i hånden, men én udført i anodiseret aluminium. Med kun 13 komponenter er stolen en knockdown konstruktion, og dens dele ligner mere arkitektur end møbel. Aluminiumstolens stringente formsprog, synlige samlinger og rigide materialevalg synes fremmed for møbeltypen. Alligevel overrasker stolen ved at være velproportioneret og tilpasset til kroppens behov. Rygstykket i valset aluminium griber den siddende, mens det fremstår nærmest svævende i konstruktionen. Stolen fremstår som et kompromisløst konstrueret objekt, hård og konsekvent i sit overordnede udtryk. En klassisk loungestol ville være inviterende, blød, udført i træ, skum og tekstil.

Derfor fremstår den anden lounge-stol som en direkte formmæssig replika af aluminiumsstolen – dog udført i massivt træ. En let lys lounge-stol i massiv ahorn. Hvert element er samlet ved klassiske snedkersamlinger. Jeg eksperimenterer med rygstykket, som er dampbøjet i et enkelt stykke, hvor ryggens bueslag og armlæn er udført i en glidende bevægelse. Træet som materiale er beroligende for den siddende, berøringen med træet genkalder velkendte følelser, og håndens møde med materialet er varmt og imødekommende.

De to materialer og øvelser i form har begge deres berettigelse i min praksis. De informerer hinanden – de informerer brugerne. De fortæller og materialiserer den kreative skabelsesproces, som er en elastisk størrelse, hvor vores møbler nogle gange har dét formål at lære os noget nyt om form, materiale og komfort.