I forbindelse med en udstilling til Kunstpakhuset har billedkunstner og musiker, Maj Kjærsig, arbejdet på metalværkstedet med at producere intuitivt bøjede kroge, inspireret af S-kroge, der vil fungere som ophæng til keramiske plader.
April 2021
Maj Kjærsig har en baggrund som pianist og sanger, hvilket hun bruger aktivt i sit arbejde som billedkunstner, der indbefatter installation og performance i medierne keramik og lyd. Hendes arbejde reflekterer spørgsmål om menneskers forbindelser til hinanden, jordunderlaget, tektonikken og resonansen i rummet omkring os. Hun arbejder afsøgende fremfor konceptuelt for at udvikle nye former for eksperimentel materialeforståelse. Dermed opstår der ofte sammenstød mellem det hårde og det bløde, det materielle (formen) og det immaterielle (lyden, poesien og følelsen). “Det er sådan jeg mest ærligt kan forbinde mig som kunstner til den virkelighed, jeg indgår i, og til de mennesker, der ser, hører og oplever min kunst”, forklarer Kjærsig.
Foranderligt lydlandskab
Sammen med kunstnerkollegaen, Johanne Rude Lindegaard, skal Kjærsig skabe en labyrintisk totalinstallation med værker bestående af lyd, keramik og maleri til en udstilling i Kunstpakhuset, Ikast. Værkerne vil hænge fra loftets bjælker og fungere som skulpturelle skillevægge i rummet – dette afprøves i værkstedet ved at hænge op til ni keramiske plader ned fra loftet, hæftet sammen af kroge, så der skabes en skulpturel rumdeler. Keramikpladerne er udformet i forskellige størrelser, og krogene tilpasses derfor specifikt til hver plade og nummereres for at kunne huske placeringen. Lyden fra Kjærsigs værker er med til at farve stemningen i rummet og skaber en levende fornemmelse af at bevæge sig rundt i et foranderligt lydlandskab.