Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jens Bohr skal med kunstnersammenslutningen, Corner, deltage i en gruppeudstilling på Sophienholm og har til formålet fået ophold i SVKs grafiske værksted for at trykke på sten.

Fra træsnit til stentryk
Det er først indenfor de seneste år, at Jens er begyndt at arbejde med litografiet – det kan noget andet end træsnittet, som ellers har været Jens’ foretrukne metode.
Ved et ophold på SVK i 2013 opdagede han, at med de store sten i grafisk værksted kunne man skabe et blødere udtryk, end det træsnittet gav. Denne nye erkendelse bragte inspiration til det videre kunstneriske arbejde.

Jens har udviklet sin egen litografiske teknik i forsøget på at gøre arbejdsprocessen mere hensigtsmæssig og resultatet mere personligt. Inspireret af den svenske kunstner, Jim Berggren, sætter han pasmærker på stenen, som papiret hæfter på. På den måde sidder papiret nøjagtig samme sted ved hver trykomgang og giver et mere præcist tryk. Jens trykker således ad flere omgange på én og samme sten.

Jeg er i virkeligheden lidt sjusket af natur. Derfor passer denne arbejdsmetode godt til mig. Jeg er nødt til at være nøjagtig og bevare en vis kontrol, så mine tryk ikke skrider og bliver upræcise.” Forklarer Jens, som arbejder alene i værkstedet og kan lide selv at have kontrol over processen.

Med skitsebogen i hånden
Jens’ motivverden tager afsæt i rejser til Rom, Norge og cykelture i det danske landskab. Han inddrager dyr og især fugle, der ser ud til at kommunikere med hinanden fra hver deres verdenshjørne. I sin skitsebog har han forlægget til arbejdet, men der er i lige så høj grad tale om fri fortolkning og eksperimenter med elementer frit fra hukommelsen. Han sammensætter gerne bydele med elementer fra naturen i ét og samme værk som en fortælling om naturens møde med mennesket. Det er netop fortællingens kunst, der sættes fokus på hos kunstnersammenslutningen Corner, som åbner deres 2017-udstilling d. 20. januar.