Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

En prominent herre fandt vej ind på Gammel Dok i 2007. I konserveringsværkstedet fandt en omfattende og meget krævende proces sted for at få et hidtil ukendt Asger Jorn-billede bevaret for eftertiden.

Konserveringsprocessen strak sig over flere måneder, og var heller ikke været helt enkel. Det 2 x 2,4 meter store maleris oprindelige tilstand som vægmaleri betød, at der forud for det endelige resultat lå et stort arbejde med at få maleriet sikret, skåret ned og transporteret væk fra huset og ud til konserveringsværkstedet. Siden blev maleriet overført til en ny bærende konstruktion, og skaderne blev retoucheret. Fire konservatorer arbejdede med konserveringen, og det er nu svært at forestille sig, at maleriet i over 40 år har levet en hengemt tilværelse i et vindfang.

Det er en vigtig restaureringsproces, der nu sikrer, at maleriet vil kunne blive bevaret til glæde for generationer fremover. Opgaven har fundet sin plads på Statens Værksteder for Kunst, som rummer de rette faciliteter til at kunne imødegå en så kompliceret restaureringsopgave. Størrelsen på maleriet har i sig selv betydet, at der var behov for særlige omgivelser. Desuden er det en del af værkstedernes mission at sikre bevaring af vigtige nationale kunst- og kulturgenstande.

Det var den polske konservator Wieslav Mitka, der førte an i arbejdet med vægmaleriet. Selv betegnede han det som lidt af en hjerteoperation, men han var heldigvis godt bekendt med at arbejde med Asger Jorn. Tilbage i 80’erne udførte han en lignende operation i et sommerhus på Læsø, hvor Jorn også havde lavet et – endnu større – vægmaleri.