Oversvømmede skove, væltede tårne, brakvand, sump og råd udgør inspirationen for Hanne Ravn Hermansens farverige træsnitsmotiver.
”… råd, mug og svovl”
I træsnittets motiver leder Hanne efter afsondrede steder i naturen, hvor der er blevet efterladt, glemt eller dumpet civilisationsdele. Genstande, der ikke passer ind og alligevel gror sammen med den omkringliggende natur:
Jeg er optaget af forbindelsen mellem forskellige verdener, hvor tårne, stiger, trapper, pejse eller lignende udgør bindeleddet og hvor farverne skaber den rumlige spænding i overlapning af motiver. Jeg kan godt lide, når skoven lugter lidt af råd og mug og svovl.., siger Hanne med et lille selvironisk smil.
Hanne skærer træsnittene ind i stokken efter frihåndstegning. Når hun har trykt alle de papirtryk, hun har brug for, afslutter hun processen med at trykke et sidste motiv på en træplade af samme materiale og format som stokken. På den måde har stokken en dobbeltfunktion som redskab og som værk.
Farveinspiration
Hanne tager udgangspunkt i Japanske farvetræsnitsblandinger og denne gang også en bog med litografier. Hun arbejder med oliebaseret trykfarve, som laver tydelige laseringer og som hun foretrækker over de vandbaserede trykfarver. Farvernes transparens bruges til at forstærke eksisterende eller danne nye farver, alt efter tykkelsen på farvelaget.
Af det samme motiv har hun både lavet monokrome tryk i sort eller mørkeblå og eksperimenteret med forskellige udskårne baggrunde samt med et regnbuefarvet iristryk.
Jeg arbejder kontrolleret og planlagt, men alligevel sker der altid uforudsete og ustyrlige ting i træsnitsprocessen, siger Hanne om sine eksperimenter med farver og motiver.
Når Hanne udvælger sine farver, bruger hun især en bog med litografier til inspiration. Bogen vender hun på hovedet, for at kunne abstrahere fra motivet og holde fokus på farvesammensætningen, og kører en lille søger i papir over siden i jagt efter den perfekte farvekombination.
Tryk og stok danner par
De største motiver er sammensat af to mindre stokke. I stedet for at skære motivet i én stor træplade, foretrækker Hanne at arbejde i to mindre plader. Det er et spørgsmål om at formatet er lettere at håndtere og transportere. For at holde styr på de to stokke under trykprocessen har Hanne lavet en ramme til trykbordet, der holder pladerne på plads. Eventuelle gab mellem de to plader rettes til i det endelige tryk med trykfarve.
Selve stokken har en særlig plads i Hannes tryk, idet hun afslutter hver trykkeproces med at lave et sidste tryk direkte på en træplade.
Jeg er fascineret af stokken og synes, det fortjener sin egen plads som udstillingsobjekt. Det er en måde at udfordre, hvor langt jeg kan komme med træsnittet.
Stok og tryk på træplade komponerer Hanne, så de passer sammen i nye motiver. Enten som en spejling eller som mosaikker i en større komposition, hvor tryk og stok smelter sammen til ét udtryk.