Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Himstregimser og dippedutter er en sanseudstilling i Rundetaarns bibliotekssal for børn i alderen 2-10 år og deres voksne. Skabt af tekstilkunstneren Lærke Barfod på Statens Værksteder for Kunst.

Feb. 2024

I dippedutternes verden kan du være lige præcis den eller det, du vil være. Du kan bruge dippedutterne på forskellige måder, det er helt op til din egen fantasi. I den lilla verden vokser alt ud i forskellige nuancer af farven lilla, selv græsset er lilla. Små finurlige lyde kommer ud af de lilla magiske sten, som ligger rundt omkring og triller rundt. Kom og leg med dippedutterne, og gem dig inden i deres underlige hule. 

I denne udstilling inviteres børn og deres voksne ind i en abstrakt verden af former, teksturer, lyde og bevægelse. Udstillingen er fyldt med utallige fantasifulde og mærkelige tekstile genstande, som spiller på en række forskellige sanser. Børnene kan udforske, undersøge, røre og mærke, teste og prøve i en legende og abstrakt verden, der åbner op for flere spørgsmål end svar. Igennem den tekstile portal føres man ind i en verden, hvor børn og deres voksne kan træde et skridt væk fra hverdagen og drømme sig væk i en farverig, sansestimulerende verden. Værket har sit navn fra ting, som vi har svært ved at definere og sætte navn på. Dette er også udstillingens koncept i form af himstregimser og dippedutter, som man i udstillingen har mulighed for at undersøge på egen krop og selv finde en funktion, placering eller løsning til de enkelte objekter. Udstillingen hylder det abstrakte, det fantasi-stimulerende og inkluderende aspekt af kunst rettet mod børn.

Det tekstile sanserum formes med forskellige tredimensionelle teksturer lavet i forskellige tekstile materialer. I sanserummet vil der ligge forskellige dippedutter som børn og voksne kan bruge på den måde, der falder dem ind, altså er der ikke en speciel måde, objekterne skal bruges på. Fx kan et objekt både tages på som hat og bruges som kappe eller taske. Inspirationen til dippedutterne kommer fra forskellige klassiske accessories: Tasker, smykker, hatte, strømper osv. Disse Accessories er blevet omformet til mere abstrakte objekter, som også kan have referencer til legetøj, naturelementer eller dyr. Objekterne har meget stærke farver (fx orange og grøn) imens universet/omgivelserne er i forskellige lilla nuancer. Dippedutterne forholder sig til kroppen og lægger op til leg, udklædning og bevægelse i kroppen. Her kan børnene opdigte deres egen historie og indtage forskellige roller i en ukendt verden. Her kan man opleve fornyelse og forandring af rummet i takt med at børnene kuraterer udstillingen i løbet af dagen, og man kan få en varm, fantasifuld pause fra hverdagen. 

Projekttilgang og kvalitet: Børns nysgerrighed og kreativitet skal anerkendes, stimuleres og bruges som grundlag for deres opdagelse i rummet. Børn er i stand til at undersøge, opdage og forstå sammenhænge, udvide perspektiver og få ny indsigt. Som barn er den taktile sans endnu ikke sammenvævet med minder. Det er nyt og en opdagende oplevelse. Denne opdagelse og genopdagelse er et af mine vigtigste værktøjer, når jeg finder inspiration og er kreativ. Min trang til at skabe en sansestimulerende verden udspringer fra overflader og teksturer, som jeg ser og mærker i min evige opdagelse af verden. Det er især vigtigt for mig, både som kunstner og som person, at bevare min nysgerrighed og undersøgende tilgang.

På statens værksteder for kunst, har jeg både arbejdet med at udvikle og eksperimentere med nye værker, og produceret værker til udstillingen. Jeg har haft mulighed for at kuratere værkerne i et rum, som minder meget om det rum, udstillingen skal være i, og det har været en vigtig del af mit ophold at se værkerne i en sammenhæng i et større rum med højt til loftet.

Jeg har også arbejdet på metalværkstedet, hvor jeg har skabt skelettet til den store orange hule og konstruktionen til et stort smykkeskrin/skattekiste, som også skal indgå i et af værkerne. Det mest givende ved mit ophold har været at have adgang til maskinerne og den plads, det kræver at arbejde i en så stor skala, som jeg gør til min udstilling til bibliotekssalens 800 kvm.