Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Claus Rohland har opholdt sig i fotoværkstedet for at bearbejde en serie “snapshots” fra rejser i Mellemøsten, 1975-1977. Et udvalg af disse er endt i en udstilling på Davids Samling fra oktober ’22 – april ’23.

Januar 2023

Titlen har sin forklaring i historien omkring en samling af dias og et valg, som gør dem til andet end registrerende rejsefotografier. I 2001 traf jeg et valg, da jeg fandt, at mine dias fotos fra rejser i Mellemøsten i årene 1975-77 var i en fase af opløsning pga. fugt og svampeangreb. Jeg besluttede at registrere dem og overlade dem til fortsat nedbrydning, da jeg så en poetisk forvandling ske i farver og konturer. Teknisk set et forfald i lysets indvirkning på film, som skaber billedet, deraf arbejdstitlen.

Forfald er ikke en stil, men nedbrydning af stil og opløsning til en ny form. Denne form gjorde dem til individuelle billeder med et malerisk lag, hvorigennem tid og sted viger pladsen for den visuelle sanseoplevelse.

Efter forsøg med skanning af dias, som viste sig utilstrækkelig til at få de beskadigede dele af billederne til at stå frem i de mønstre og farver som lå gemt, blev hvert dias affotograferet med en lyssætning, som bragte det ønskede frem. I begyndelsen af februar var de klar til print. Det valgte format blev 80x112cm (varierende) printet på Hahnemühle Fine Art Photo Rag 308gr., – de skulle vises uden ramme i et specielt konstrueret ophængningssystem, og selve formatet skulle tilpasses lokaliteten på Davids Samling.

Udstillingen åbnede i oktober 2022 som Samlingens særudstilling, og da det ikke var lige til at oversætte arbejdstitlen “Into the Corruption of Light” til en dansk titel, der på samme vis havde en vis musikalitet, valgte jeg titlen “It is the Traveler Only Who is Foreign”. Oversættelsen, “kun den rejsende er fremmed” er en del af et citat af Robert Louis Stevenson, der i sin fulde længde lyder “There are no Foreign Lands. It is the Traveler Only Who is Foreign”. Citatets underliggende påmindelse er en direkte korrespondance til mine billeders karakter som værende mere snapshots end registrerende rejsebilleder. I snapshottet ligger det personlige valg i form af en fascinationsdrevet nysgerrighed og en følelse af at være fremmed over for motivet, stedet, menneskene med trang til gennem mediet at se hverdagsagtige situationer udfolde sig i øjeblikke, som holder fortællingen åben for fortolkning.