Imellem to forvoksede gyldne snerleblomst-højtalere svæver et vævet tekstil. Fra snerlerne strømmer æterisk lyd. Barbara Skovmand har på væveværkstedet udarbejdet et væld af væveprøver på TC2-væven og eksperimenteret med bindinger, trådtype, trådtæthed, udsnit og skala. På metalværkstedet har hun bukket metalrør og -stænger. Til sammen skal metal og tekstil udgøre en lydinstallation / klangskulptur til udstilling og performance i Kunstpakhuset Ikast.
Dec. 2024
Både højtalernes lyd og tekstilets mønster stammer fra en klangskulptur, jeg har bygget efter inspiration fra de franske Baschet-brødre. Fra midten af det 20. århundrede og frem var de på jagt efter nye lyde og foldede metal i et væld af geometriske former.
Min klangskulptur har en dråbeformet metalskærm, som et muligt kar for vand. Ved at gnide vandvåde fingre mod glasstænger skabes lydvibrationer, som rejser ud i vandet i den dråbeformede skærm. Lydvibrationerne skaber et synligt mønster i vandet. Kunsthåndværker, Pernille Snedker Hansen, har taget et aftryk af musikkens lydvibrationer ved at dryppe blæk på vandoverfladen og opsamle mønsteret med papir. Det er dette mønster, som her er vævet på den digitale væv.
Intentionen var at synliggøre musikkens lydvibrationer og få selve tekstilet til visuelt at vibrere via moiréeffekt. Jeg har udarbejdet et væld af væveprøver på TC2-væven, hvor jeg har eksperimenteret med bindinger, trådtype, trådtæthed, udsnit af og skala på mønsteret, førend jeg vævede det endelige tekstil, der kan ses i min soloudstilling Cosmic Top Secret – Eternity, Fingers Crossed hos Kunstpakhuset i Ikast til og med 15. dec. 2024.
En snerle åbner sig
Snerlen hører, sammen med andre arter, ind under den engelske fællesbetegnelse Morning glory, fordi den åbner sig for det mindste dagslys. Hver blomst blomstrer oftest kun en enkelt dag, men planten sætter hurtigt nye blomster, så man opdager nærmest ikke den enkelte afblomstring i hele plantens væld af blomstringer. Mange frø fra Morning gloryarterne har hallucinatoriske effekter ved indtagelse – verden forekommer at udvide sig, sanser forstærkes, måske med hvad, der beskrives som religiøse oplevelser til følge, som Andrea Pontoppidan skriver i udstillingsteksten.
Installationen Eternity – Fingers Crossed undersøger potentialet for epifaniske, åbenbarende, oplevelser indeholdt naturen. Jeg har brugt messing til at skabe et par højtalere formgivet som to svungne og stænglede gyldne overdimensionerede snerleblomster for at understrege det særlige, kostbare og frugtbare ved disse oplevelser.
Messing-rør og -stænger er bukket ved hjælp af diverse rørbukkere og valser samt ved ren håndkraft. Selve blomsterhovedet er bukket på pladebukker og samlet med bolte. Højtaler-indmaden er boltet til en indvendig konstruktion, som er loddet sammen og boltet til snerleskærmen.