Inspireret af den japanske have arbejder arkitekt, Amanda Betz, med papirets konstruktive egenskaber og fremkalder en abstraktion til de danske landskaber. Hun skærer, strækker og folder papiret i en kombination af maskinens og håndens kraft for at fremkalde lys- og skyggeeffekter i faste, rytmiske mønstre.
I den japanske have kan en sandflade fremkalde erindringen om havet og en gruppe dramatiske klipper antyde et vandfald. Ligeledes kan papiret i sin materialitet antyde naturen, og skæringen i arket kan fremkalde en erindring om høst.
Amanda Betz skaber på Statens Værksteder for Kunst en række værker, der tager udgangspunkt i de danske marker som et meditativt rum. Intentionen er at opnå den ro, man får ved at se en mark i fuldt flor eller et givent landskabs rytme og horisont. Ved at se på markens og kornets anatomi former hun sit eget sprog, og gennem papiret arbejder hun sig ind i akset og horisonten.
Amanda udfordrer skæreplotteren og papirets potentiale til det ypperste. Som mejetærskeren skærer plotteren rytmisk gennem papirarket. Med hånden samles afgrøderne, som komponeres, oplimes og udstrækkes henover et lærred. Således frembringes 3-dimensionelle subtile poetiske konstruktioner i Amandas værker. Processen begynder typisk med klassiske blyantskitser, papir som hun folder, skærer og printer. Hun ynder at maksimere materialets og maskinens potentiale for at opnå nye eksperimenterende former.
Papir som materiale
Amanda Betz arbejder i spændingsfeltet mellem kunst, design og arkitektur og papiret har altid været hendes medie. Den foldede lampe Cassiopeia designet for Le Klint, Lampen Shayk for Artecnica og ´Folded Vase´ for MENU er eksempler på design, som er startet med papiret. Hun er gennem tiden blevet tildelt flere legater fra Statens Kunstfond og blev i 2015 kurateret til ‘Danish Crafts Collection CC19’ som blev udstillet på Maison Objet i Paris.
Betz har en særlig interesse i lys, rum og spændet mellem to- og tre dimensioner. Hun har opnået både national og international anerkendelse for sin evne til at fange en stor kompleksitet i et simpelt objekt. Hendes arbejder reflekterer fragmenter af arkitektur og en unik eksperimenterende tilgang til mønstre og geometriske konstruktioner, der reflekterer lys og skygge.
Amanda Betz’ kreative proces begynder typisk med klassiske blyantskitser, papir som hun folder, skærer og printer. Hun ynder at maksimere materialets og maskinens potentiale for at opnå nye eksperimenterende former. Amanda Betz’ inspiration udspringer af den visuelle effekt af mønstre, lys og skygge kombineret med studier af kunst-, arkitektur- og designhistorie.
Papiret er gennem tiden blevet hendes kunsthåndværk, og efter at have trådt i fuld karakter med egne værker, senest på udstillingen DAWN, har Amanda Betz’ vundet titlen som ’Årets kunsthåndværker 2019’ ved Danish Design Awards.