I husets nederste plan har Kristine Tillge Lund kastet, støbt og smeltet keramik, i en leg med teknikker og en kritisk stillingtagen til de stereotype opfattelser af materialet.
På Træværkstedet udarbejder Else-Rikke Bruun skitser til sin kommende udstilling, med arbejdstitlen ”Metamorfoser”. Udstillingens tema er transformering af træ og finér samt fusionering af træ og finér med andre materialer og/eller håndværksteknikker.
Sofie Genz har ladet sig inspirere af afrikansk bygningskunst i sit håndvævede gulvtæppe, fremstillet i uld, silke og papirgarn.
Skandinavisk og japansk håndværk mødes i et samarbejde mellem den svenske arkitekt Johna Hansen og den japanske væver Yuko Yokota. I projektet 'R/LOOM' sammenfletter de deres forskellige praksisser i en arkitektonisk installation, der, med udgangspunkt i vævens funktion og konstruktion, forholder sig til kroppens væren i rummet.
På tekstilværkstedet har Siff Pristed været vidt omkring i sine tekstileksperimenter – fra hvidætsning til flydende udtryk med transfertryk og marmoreringer. Udforskningen af teknikker forholder sig til tre stemninger, som hun udfolder i de store tekstilværker.
I sine smykker fremhæver Josefine Smith træk, der antyder liv og bevidsthed i materialet. Inspireret af den japanske myte om tsukomogami planlægger hun kollektionen til en udstillingsturné, hvor hun arbejder med genkendelige objekter udstyret med livagtige træk som øjne og tunger.
I atelieret på plan 3 har Tilde Bay Kristoffersen konstrueret den første af sine kvindelige giganter til projektet Hyperion. Over en bredskuldret stålkonstruktion monterer hun en strittende vævning af hvidlerspigge og blanke glasperler, der skal give den gravide gigant en skovbundsflade.
Med Jagtmark har Ane Henriksen fortolket et markbillede af Jens Søndergaard, hvor hun gennem islættene med brugt jagttøj understreger naturens jordtoner – mens indslag af feminint undertøj fremhæver markskødets erotiske undertoner. Billedtæppet er til en udstilling på Heltborg Museum.
Det er et nervepirrende øjeblik, når man efter flere måneder ved væven endelig kan tage sit stof af maskinen og se det i sin helhed. Det fortæller Stine Skytte, der har været på væveværkstedet i fire måneder for at eksperimentere og lave tekstilprøver, som nu skal blive til sengetæpper.
På tekstilværkstedet undersøger Emilie Carlsen overflader i sine tekstile værker, hvor det digitale print smelter sammen med analoge teknikker som hvidætse og den japanske bindeteknik shibori. Med lagene i Folds of Matter undersøger hun intuitivt, hvordan farverne med de forskellige teknikker lægger sig på stoffet.