Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Turboladen danner rammerne om Kasper Akhøjs omfangsrige værkproduktion, der består af både skulptur, installation og projektion med lyd.

Jun. 2015

Gennem seks måneder opholder billedkunstner Kasper Akhøj sig i Turboladen, hvor han forbereder værker til tre store udstillinger, der alle finder sted i 2015. To ud af de tre produktioner sker i kollaboration med den brasilianske kunstner Tamar Guimarães, som han ofte samarbejder med.
Grundet omfanget af produktionen, arbejder Kasper Akhøj intensivt med sine projekter i en tidslig prioriteret rækkefølge.
Det ene af de tre projekter var Kasper Akhøj og Tamar Guimarães’ bidrag til en gruppeudstilling i den belgiske pavillon under Venedig Biennalen 2015. Efter at have afviklet første projekt i rækken, er Kasper nu tilbage i Turboladen, hvor han arbejder målrettet og koncentreret på næste værkproduktion til soloudstillinger i Basel, Amsterdam og København.
Fælles for samtlige af de tre projekter er et arkitektonisk forankret formsprog, dybdegående etnografisk research og instinktive eksperimenter med overfladebehandling.

Venedig Biennalen 2015
Kasper Akhøj og Tamar Guimarães var blandt den gruppe af inviterede kunstnere, der fik til opgave at skabe en udstilling til kunstbiennalens belgiske pavillon under temaet ”vestlig avantgarde og ikke-vestlige kunstneres rolle i den kontekst”.
Kasper og Tamar fremstillede en installation bestående af videoprojektion, lyd og metalskulptur. I forhold til udstillingens overordnede tema, fandt de stor inspiration i Cobra-bevægelsens dannelse i 1948. Installationen er ikke en biografisk fortælling om bevægelsen, men snarere et forsøg på at arbejde med et andet perspektiv og vise Belgiens rolle som koloniherre i efterkrigstiden. I foråret 2014 foretog Kasper store dele af researcharbejdet i Paris, forud for selve værkproduktionen. Her undersøgte han en række etnografer og indsamlede forskellige myter i en kunsthistorisk sammenhæng. Værket består af fortællinger om de personer, Kasper gennem sin research har udvalgt. Resultatet blev en installation med hvid tekst på sort baggrund, udført som en videoprojektion på væggen. Teksterne fortæller fem forskellige små historier. De resterende vægge i udstillingsrummet viser relieffer udført i jern. Reliefferne består af sortmalede jernstænger, som Kasper har fremstillet i metalværkstedet, og sammensat i forskellige figurer, næsten som stregtegninger på væggen.

Ellen de Bruijne Projects
Til sin kommende soloudstilling, der skal vises både på Art Basel og hos Ellen de Bruijne Projects i Amsterdam, arbejder Kasper lige nu på et større skulpturelt projekt, der består af 5-7 store skulpturer, fremstillet i beton ved brug af en bush hammering teknik, som giver materialet en rillet overflade under støbningen. Til dette projekt har Kasper fundet stor inspiration i det brutalistiske formsprog, der udspringer af en senmodernistisk arkitektonisk retning fra 1950erne. Han er i den kontekst, særligt optaget af den brasilianske arkitekt João Batista Vilanova, der grundlagde arkitektskolen Paulista i São Paulo, der kom til at præge byen med sit brutalistiske formsprog.

São Paulo er lavet af beton. Men det er virkelig smukt. Det fremstår som et rent lærred.

De brutalistiske referencer i Kaspers eget formsprog kommer til udtryk i skulpturernes æstetiske udformning samt hans valg af materiale. Han arbejder intuitivt med betonstøbningerne, uden brug af hverken tegninger eller skitser, men med en intention om at skabe nogle etnografiske skulpturer, med en fremtoning af science fiction.

Nikolaj Kunsthal
Til vinter 2015 har Nikolaj Kunsthal inviteret Kasper Akhøj og Tamar Guimarães til at skabe en dobbelt soloudstilling. Her vil betonskulpturerne endnu en gang indgå sammen med en række nye skulpturer i træ, metal og glas, der ligeledes bliver fremstillet i Turboladen på SVK.

> Artist talk med Kasper Akhøj