Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Billedkunstner Morten Schelde har arbejdet i SVK’s atelier, Store formater, op til sin soloudstilling på Kunstforeningen Gl. Strand. Værkinstallationen er skabt særligt til det store ovenlysrum på Kunstforeningens 3. sal, og vil i udstillingslokalet folde sig ud som et panoramisk landskabsbillede.

Aug. 2014

Scheldes værk består af en 3-delt installation af omfattende tuschmalerier, som med målene 3,05 X 15 meter, 3.05 X 5 meter og 3.05 X 15 meter breder sig ud over 3 af udstillingsrummets vægge.

Maleriet udfører Schelde på kraftigt tegnepapir, og det strækker sig over 10 papirbaner på 1,5 meter i bredden for hver af udstillingslokalets 2 langvægge, samt 3 1/2 bane over midtervæggen. Papiret grunder Schelde med hvid akrylmaling, hvorefter han bemaler fladen med sort, flydende tusch, som på én gang forener tegning og maleri. Senere igen tilføjer han mindre blyantstegninger i forskellige farver.

Det kæmpe, ornamentale tuschmaleri danner som helhed et 360 grader landskabspanorama, som kredser om emnerne natur vs. kultur, erindringsmæssige fortællespor og det umiddelbare møde med naturen og verden.

Især har vidtrækkende forgreninger, skovens som erindringens, en stor rolle, og udover træer og grene i tusch og streg, har Schelde også indarbejdet ægte, rødmalede grene i værket, der som skulpturel form breder sig ud i rummet og favner beskueren.

Motiverne og inspirationen er hentet fra lokalnatur i Danmark og Sverige, og bearbejdes både som frihåndstegning og med fotografiet som forlæg. I dette tilfælde et panoramisk iPhone-fotografi, hvor selv den “digitale grød”, der kan opstå i denne slags billeder, er arbejdet ind i maleriet. Schelde: “På den måde oversættes en form for digital larm og amorfe motiver til noget analogt, og hentes tilbage ind i en fysisk verden.”

Vi føres i værket ind i mødet med det storslåede landskab via kunstnerens personlige, erfaringsmættede oplevelse, men også via barnets langt mere umiddelbare og forudsætningsløse indtryk af selvsamme.