Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Louise Sass har på det lange trykkebord i tekstilværkstedet arbejdet på nye unika tekstiltryk til projektet Palads Palet. Farveskala-kompositioner i afgrænsede paletter og forundersøgelser til stoftryk med enkle gittermønstre er udført med ramme og overtryksteknik. I flere mønstertryk er direkte tryk kombineret med reaktive farver og historiske trykteknikker som hvidætse og mekanisk reservetryk.

Jan 2024

Afgrænsede paletter med modsatte farver og en ny sort

Farveskalaen er et redskab, jeg stadig vender tilbage til. Hver farveskala udforsker forholdet mellem materiale, komposition og farvernes indbyrdes forhold. Jeg benytter få farver og lægger ud med gul og violet. To modsatrettede farver, som trykkes over hinanden i et overtryk. Senere kommer der flere farver til, sort, blå, violet og gul. Det tekniske i forhold til farverne er et vilkår, som skal gå op, for at jeg kan få et resultat.

Jeg afvejer farvestof og kemi, så forholdene passer og trykfarvens viskositet justeres, så jeg kan bruge den til min trykmetode. Det sker at en farve udgår og erstattes af en ny. Det er mine første prøver med en ny sort. Jeg trykker med rene kulører i lag på lag på stoffet, og på den måde danner transparente farvelag nye kulører, som er forbundet med hinanden.

Palads Palet

Mit arbejde handler om lys, om rum og om landskab. Jeg arbejder oftest med en afgrænset palet. Det kan være i forhold til et sted – byen eller landskabet, eller i forhold til en årstid eller en bygning fra en historisk tid. Jeg henter ofte inspiration i erindringer om rum og i fotografier af rum, døre, vinduer og af byrum, som jeg selv tager.

Et tema i projektet er vinduer, gitre og glasruder, som tærskler mellem inde og ude – som at se gennem antikke glasruder. Indefra et dunkelt veneziansk palads ser jeg ud gennem små farvede glasstykker, indsat i stramme gitre af metal. Ikke to farver i det mundblæste glas virker ens, men står og vipper, mens jeg ser ud på himmel og huse, som vibrerer bag det mundblæste glas med tydelige spor fra fremstillingen. Jeg bruger ikke stedets palet direkte, men lader processen med de udvalgte farver tage form. Forbindelsen mellem den nye farveskala og de kostbare paladsruder viser sig senere. Paladsets Palet.

Gennem gitter og slør

På SVFK har jeg også udviklet stoftryk, baseret på enkle gittermønstre. I første omgang har jeg anvendt lige linjer og enkle gitre uden at finjustere skala og stregtykkelse.

Jeg arbejder med inspiration i vinduer og metalgitre med enkle linjer, mens jeg zoomer ind og ud for at se, hvordan forskellige skalaforhold virker sammen og hver for sig.

Motivet med enkle linjer og gitter er trykt med ramme. Jeg trykker flere gange oven i hinanden og forskyder den samme ramme en anelse for hvert tryk.

Fravær og fyld

Forsøg med direkte tryk med reaktive tekstilfarver, som jeg kombinerer med historiske trykarter: Mekanisk reserve- og hvidætse-tryk. Der lægges til i forskudte lag af trykfarve, mens noget andet forsvinder, når jeg trykker med hvid-ætse eller mekanisk reserve. Det er denne forsvinden og dette fravær, som bliver motivet.