I Formeriet er Rose Eken i færd med at bemale en række bronzefigurer til udsmykning af en folkeskole i Aarhus.
I marts 2014 udskrev Aarhus kommune en konkurrence om udsmykning af Skt. Annagade skole i det centrale Aarhus. Opgaven omfattede en række værker fra skulptur til grafisk bearbejdning i varierende skala for at sikre forskellige indbygningsmuligheder i skolens rum. Roses skitseforslag vandt konkurrencen, og bronzefigurerne udgør en del af det samlede projekt, der spænder fra store vægmalerier over bronzefigurerne til små keramiske værker, der indbygges i væggene.
Inspirationen til sine værker har Rose fundet i ’hverdagens skoleting og sager’ – familiære objekter som den grønne mælkekasse, pedellens kost, taperullen og fjällräv-skoletasken. Hvor Rose gennem de senere år har arbejdet hovedsagligt i keramik, har hun til dette projekt måtte ty til andet materiale. Objekterne skal kunne indgå aktivt i skolens hverdag, og derfor har Rose valgt at støbe figurerne i bronze. Rose har prioriteret et materiale, hvor det er muligt for værkerne at stå frit fremme, at røre ved dem, sidde på dem eller på anden vis interagere med dem.
Arbejdet med nye materialer
Rose har ikke tidligere arbejdet med bronze, og dette har da også været den primære udfordring. Inden projektets start har Rose foretaget en del research omkring materialet og metoden. Hun har modelleret alle objekterne i papirler, som efterfølgende er blevet støbt af en bronzestøber. Det lange taperulle-tårn blev støbt i tre dele og efterfølgende samlet.
I øjeblikket maler Rose bronzefigurerne i organisk baseret epoxymaling i naturtro farver. At male figurerne er en lidt anderledes proces end glasering, som Rose er vant til at arbejde med til sine keramiske værker. Med glasering åbnes for en tilfældighed, hvor det ikke er muligt at styre samtlige processer i brændingen – et element, Rose finder yderst interessant. Til sammenligning er maling lettere at styre, men tvinger hende samtidig til at tænke på en anden måde. Det er ikke muligt at male to farver ved siden af hinanden med kort tids mellemrum, da farverne løber og blander sig. Derfor må Rose vente et døgn på, at malingen tørrer, inden hun kan fortsætte med at male objektet. Rose tvinges således hele tiden til at tænke et skridt længere frem i processen ift. hvilke farver, der skal males hvor.
I udformningen af objekterne arbejder Rose meget intuitivt. Hun fortæller, at det er vigtigt for hende at have værkerne igennem hænderne – forme og skævvride dem. Det er et tidskrævende arbejde, hvilket kræver en stor portion koncentration og stædighed. Metoden bygger i høj grad på gentagelse i forskellige stadier af processen.
Læs mere om Roses arbejde i artiklen Værk i forvandling