Med inspiration fra Venezuela arbejder billedkunstner, Mie Olise Kjærgaard, på en serie store malerier ud fra det arkitektoniske begreb ’uærlige konstruktioner’. Værkerne skal vises på solo-udstillingen DECEITFUL STRATEGIES på Vesthimmerlands Kunstmuseum i september.
En ’uærlig konstruktion’ er i arkitektfaget en bygning, som foregiver at være noget, den ikke er. Udtrykket blev aktuelt for Mie, da hun, i forbindelse med et udstillingsprojekt i Venezuela, tog på research-rejse og så, hvordan den politiske situation, med dens mange systemskift, resulterede i ufærdige bygninger, som efterfølgende blev overtaget af befolkningen, og bygget færdig med nye virkemidler og strategier. Fænomenet forsøger hun at integrere i sin egen praksis, hvor hun nu arbejder med lagdelte værker, som skifter strategi i både form og narrativ.
En maleri-ordbog og nye farver
Tidligere malede Mie Olise perspektivisk, f.eks. huse og både, og organiserede sine billedelementer i store, samlende konstruktioner. Helt anderledes er de værker, hun arbejder på SVK. Billedelementerne er nu opløst, sorteret og sat ind på ’hylder’ i det nye, lagdelte system.
Konkret betyder lagdelingen, at malerierne indeholder en række horisontale linjer, hvorpå der indsættes inkompatible ting. Mie Olise fortæller:
”Jeg kom til at tænke på den folde-tegning, som børnene bruger i skolen. Her har man én strategi for underdelen af en konstruktion, en anden for midten og en tredje for toppen.”
Mie Olise har lavet en ordbog med alle de elementer, hun har brugt i sine malerier gennem de sidste ti år, f.eks. bjerge, kokosnødder, årer, skibe, vasketøj, ananas m.fl.
Farvepaletten er også blevet opgraderet med den nye strategi, så nye, stærke og klare farver har sneget sig ind på lærrederne. Og dét er ikke småting for en maler, siger Mie Olise.
”Da der kom koboltblåt på det her billede, skred alle malerierne lige pludselig, for det havde jeg ikke prøvet før, og jeg følte mig skør, mens jeg gjorde det […] men det virkede, og så ville billedet noget helt nyt.”
At turde være færdig
Ét af de store malerier har Mie Olise lavet på 15 minutter, hvilket hun er stolt af. For hvor hun førhen følte en forpligtelse til grundigt at gennemarbejde et maleri gennem mange faser – selvom hun måske flere gange undervejs følte, at det var færdigt – tør hun nu at stoppe, når hun mærker, at det er færdigt. Hun er ikke længere så bange for at lave fejl og står ved sin praksis på en ny måde.
Den store sammenhæng
I atelieret er der plads til at se de store malerier i en sammenhæng, og det har haft en direkte effekt på arbejdsprocessen. Der er kommet større variation i malerierne, og de mørke flader i malerierne er vokset. Måden, de står på lige nu, er tæt på den planlagte montering i Vesthimmerland, så der er mulighed for et 1:1-studie af monteringen. Som noget forholdsvist nyt arbejder Mie Olise i højere grad med at installere malerierne. Hun sætter billederne på stole, sten eller andet, som er med til at etablere malerierne i rummet.