Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Sofie Pihl har i Grafikværkstedet på SVFK arbejdet med flerfarvede fotogravurer. Her har hun blandt andet eksperimenteret med den såkaldte chine-collé teknik, hvor farvet silkepapir inddrages i farveprocessen.

Feb. 2020

I dette projekt har jeg arbejdet med, hvordan videreudvikling af billeder fra Polaroid film til flerfarvede fotogravurer påvirker værkets natur. Ligeledes har jeg undersøgt, hvordan en ophøjelse af det umiddelbare, gennem en teknisk kompleks fremstillingsproces, kommer til udtryk i det endelige værk. Jeg har været nysgerrig på, hvor det bringer værket hen, hvilke nye udtryksmuligheder der fremkommer, og hvordan det oprindelige billede bliver transformeret herigennem. Fra plastik til dybtryk, fra det enkle til det komplekse, fra det hurtige til det tidskrævende.

Denne materiale- og procesudforskning er et vigtigt led i udviklingen af mit igangværende projekt, Suburban Stills. Dette bevæger sig i spændingsfeltet mellem den oplevede virkelighed, den reflekterede observation og den intuitive sandhed.

Arbejdsproces

Jeg har arbejdet med flerfarvede fotogravurer. Dette kræver, at der arbejdes med flere fotopolymerplader til hvert tryk, som bliver indsværtet med hver deres farve. Kalibreringen af intensiteten mellem pladerne og afbalanceringen af farverne er afgørende for karakteren af det endelige tryk.

Derudover har jeg arbejdet med at inddrage farver i fotogravurerne ved brug af chine-collé teknik, dvs. ved at trykke stykker af farvet silkepapir med i processen, hvorved der fremkommer en indfarvning af trykket.

Jeg har også eksperimenteret en del med transparens i primært de monokromatiske fotogravurer blandt andet ved lagdeling og tryk på silkepapir.