Siri Kollandsrud arbejder i træværkstedet på at forberede udstillingen Skilsmissen, som er et udstillingskoncept med 9 danske og norske kunstnere, som alle har tilknytning til begge lande.
2014 er jubilæumsåret i Norge for afslutningen på 400 -års-natten eller skilsmissen fra Danmark. I Norge er der stort fokus på jubilæet, mens man i Danmark tilsyneladende ikke har tænkt sig at lave nogen særlig markering. Dette på trods af at Norge og Danmark var et rige i 434 år og adskillelsen af de to lande i 1814 er det største territorielle og befolkningsmæssige tab i danmarkshistorien. I Danmark er der mere fokus på det senere nederlag til Tyskland i 1864.
Udstillingen skal omhandle samtidige problematikker med afset i den historiske forbindelse mellem Norge og Danmark og der kommer fokus på temaer som identitet, sprog, national selvforståelse, undertrykkelse, frihed, løsrivelse, skilsmisse, ny start, natur og historie. Alt sammen kunstnerisk bearbejdet i en kollage af forskellige materialer, så som foto, maleri, tekstil, træ, video, performance og lyd.
Ideen til projektet opstod efter en radioudsendelse på P1 i forbindelse med udgivelsen af Rasmus Glenthøjs bog ”Skilsmissen” som omhandler Danmark og Norges identiteter i tiden før og efter 1814.
”Man kan sige, at jeg digter videre på erfaringer af at have to hjemlande. Det kan også overføres til andre ting. Det handler om et dobbeltblik, at kunne se begge steder ude og indefra. At se det norske med danske øjne og omvendt. Jeg ser på, hvad der betragtes som dansk og henholdsvis norsk identitet, nu og før. Jeg digter det ud i en materialitet. Installationen består af forskellige materialesammenstød og historier som stilles op mod hinanden. Farve og stoflighed, nationalisme, drøm, rejse, noget melankolsk, længsel, skilsmisse, afslutning og ny start. Ude, hjemme, frihed.”