Sara Martinsen er optaget af planter, naturen og menneskets forhold til naturen; hvordan vi agerer, forbruger og behandler verden omkring os. Med afsæt I håndværksmæssige teknikker formidler hun materialernes potentiale og deres ophav.
Oktober 2024
Et stærkt forankret materialekendskab kan ifølge Sara Martinsen hjælpe os med at navigere mod en mere ansvarlig adfærd, og den fysiske oplevelse er her relevant. Med den kan vi mærke, se, dufte og bedre forstå og huske, hvad vi har lært. Den sansede oplevelse lagrer sig på en særlig måde og kommer foran i informationskøen.
I sine tidligere udstillinger har Sara Martinsen arbejdet undersøgende med alverdens planter og plantefibre, men i Rooted Potential er fokus på de planter, der har slået rod lige uden for døren. Hun finder en værdi i det nære, fordi en masse materialer udelukkes, og det medfører en befriende forenkling.
I debatten om klimaforandringer og den påkrævede adfærdsændring er der et strejf af kompromis og restriktion, men ifølge Sara Martinsen glemmer vi, hvor opløftende det kan være at forholde sig til en mindre pallette af muligheder.
Når den lokale flora kombineres med håndværksmæssige traditioner, opstår der et unikt særpræg, der udmønter sig i en kulturel, visuel identitet. I en verden, hvor et bestemt udtryk kan fremtvinges hvor som helst og når som helst, opleves dette som en foræring. Vi mennesker har også brug for at slå rødder og høre til.
Under opholdet i atelieret på Statens Værksteder omdannes dunhammer, elefantgræs, hamp, lyse siv, kalmus, græs, hør, japansk pileurt, fyrretræ, ask, ahorn og ålegræs til simple kompositioner, der dufter, knitrer og tilføjer en ny æstetik til rummet; en æstetik, der dikteres af de materialer, der er tilgængelige i vores nærmiljø; af noget så simpelt som beskaffenhed.