Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Værket er et forsøg på at akkumulere en række af de forestillinger og klicheer, der udgør/hjemsøger billedkunst som kollektiv kulturel forestilling. Jeg er interesseret i, hvordan virtuositet, både som handling og som udøver/beskuer-situation og ikon, til stadighed udgør så væsentlig en rolle, når det kommer til massekulternes afbildning af kunstens potentiale.

Jan. 2020

Min ide var at manifestere dette forhold; denne økonomi (i mere abstrakt forstand), som en slags organisme/maske/fantom: både som en matrix-agtig stivnet situation, en slags optik vi kigger gennem og endelig som et billede- og skulpturel form i sig selv.

Helt konkret er der en række situationer og værker fra kontemporær kultur, jeg trækker på, bl.a.:

En scene i filmen Ex Machina (2014) hvori hovedpersonen kigger på et Jackson Pollock Maleri.

Leonardo DiCaprio til en maleriaktion på Christies i NYC.

Allan Sekula’s værk Dear Bill Gates (1999).

Opbygning og form
Værket er en slags assemblage-blanding af masseproducerede objekter (såsom kasketten, museumsalarmen, penslen osv.) og komponenter fabrikeret til anledningen (såsom silikoneansigtet og maleriet). Maleri-delen er opbygget ligesom et rigtigt maleri i to dele med ramme og blændramme støbt hver for sig. Ramme, blændramme og ”stilke”, der fører til ansigtet er støbt i en klar epoxy, der er langsomt hærdende (7 dage), hvilket gør at man kan modellere den undervejs. Dette var nødvendigt for at skabe den plasma-agtige måde penselstrøget vælter ud af lærredet på.

Værket lægger op til at foregive en slags narrativ eller stivnet situation, men er temmelig plumpt, hjælpeløst og måske en smule dumt i sit udtryk. Jeg var meget inspireret af Tetsumi Kudos ”akvarie”-skulpturer i den måde hvorpå de ligeledes søger at opstille en art megalomanisk scenarie, og det var det ”feel” jeg forsøgte at overføre til maleriet/den virtuose situation som skulptur. Endelig kan værket også ses i forlængelse af min undersøgelse af relationen mellem emner såsom maskulin krise, maskulin excentricitet og virtuositet