Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

I et møde mellem digitale processer og analoge håndværksteknikker, skaber den danske møbeldesigner, Rasmus Fenhann, en bænk med bløde kurver.

Inspireret af relationen mellem lys og skygge på organiske former og har Rasmus studeret skulpturer af Antoni Gaudi og Anders Tinsbo.

Kontrasten, der opstår når én organisk form møder en anden organisk form i en skarpt defineret kurvet linje fascinerer mig. Her skifter mørke til lys og giver mulighed for at skabe smukke kurveforløb, siger Rasmus.

Rasmus har tidligere arbejdet med idéen til en skulpturel stol, formet ud af én massiv klods. Dette modelarbejde var mest af alt et formstudie og udførslen en læreproces.

I styroporskum bearbejdede Rasmus en grov form, med simpelt håndværkøj, så som sav og pudseklods. Efterfølgende forfinede han formen ved at bygge lag af gips udenpå og afslutningsvis et lag glasfiber.

Op i skala
På opfordring af Galerie Maria Wettergren, som Rasmus har arbejdet sammen med de sidste 7 år, har Rasmus nu planlagt  at genoptage sit arbejde med dette formsprog i en større og mere aflang bænk.

I stedet for den helt analoge tilgang vil Rasmus i dette projekt benytte sig af 3D scanning og CNC fræsning.

Til at starte med er den originale gipsmodel blevet 3D-scannet med assistance fra 3D formgivningsekspert, Tim Nøhr Elkjær. Denne scanning har, sammen analogt modelarbejde i modellervoks og træ, dannet grundlaget for 3D tegningerne til en topersoners bænk.

Rasmus er optaget af at kombinere CNC-fræsning med efterfølgende håndarbejde og vil bruge 3D-tegningerne til at udfræse bænkens grove form på CNC fræseren og derefter bearbejde bænken til sin endelige form med håndmaskiner og værktøj, som billedskærerjern og bugthøvle.

På SVK’s træværksted har jeg et unikt setup, hvor jeg i processen kan veksle mellem CNC og håndværktøj, afslutter Rasmus.