Billedkunstner, Mette Ussing, arbejder sammen med filminstruktør, Jørgen Lyd Nielsen, frem mod udstillingen Nærvær, der skal vises på Galleri Tom Christoffersen til juni 2016.
Mette Ussing arbejder på et projekt, der indgår som del af en større installation. Projektet lægger sig i forlængelse af et tidligere videoprojekt THE CHAIR (1995) lavet i samarbejde med filminstruktør Jørgen Lyd Nielsen. Videoen skal vises til udstillingen sammen med stole, som er blevet bearbejdet i en grad, så de ikke længere er brugelige.
Hullede stole
Mette Ussing tager udgangspunkt i skolestole fra 1950’erne, som hun har omformet i træværkstedet på forskellig vis. Hun sliber de brugte stole ned, så hun har det rene træ at arbejde med. Hun foretrækker at arbejde med træ som materiale, da stolenes enkle udformning gør det lettere for hende at omforme dem. En stol er fuldstændig gennemhullet og efterfølgende lakeret sort, mens en anden bliver fræset så tynd, at den kun akkurat kan stå. Mette Ussing tilføjer også nye elementer til stolene. I en af stolene har hun boret små huller i stoleryg og -sæde for at montere trædyvler, der er filet spidse i enderne. Hun påtænker at omforme en stol, så den bliver så høj, at man ikke kan sætte sig på den. Til udstillingen vil stole fra tidligere udstillinger ligeledes indgå. Blandt andet en af Børge Mogensen-klassikerstole, som er blevet malet ultramarinblå og perforeret af kinesiske fyrværkeripinde. Stolen indgik i udstillingen The Double (2013) i Illums Bolighus.
Mette Ussing ønsker gennem bearbejdningen af stolene at forstyrre deres oprindelige form og funktion, at gøre dem ubrugelige som stole. Hun vil omdanne dem, så de placerer sig i et grænsefelt. En af stolene skal sågar være fuldstændigt skilt ad og dermed rejse spørgsmålet: Er det så stadig en stol?