Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

På Statens værksteder for Kunst har lydkunstner og musiker Laure Boer (FR) og billedkunstner Marie-Louise Andersson arbejdet på udvikling og produktion af elektro-akustiske lydskulpturer. Opholdet fortsættes på Sound Art Lab i Struer i foråret 2024. Lydskulpturerne er produceret til en performance i Brønshøj vandtårn og til lydkunstfestivalen SOUNDFEST på HayArts – Cultural Center for Contemporary Art i Jerevan (Armenien).

April 2024

I første del af opholdet har vi fokuseret på at undersøge forskellige udformninger af prototyper og
metallets klang ved vibration. Prototyperne er foldet og valset i messing og stål for at undersøge form, materiale og proportioners indvirkning på lyd og lydens overtoner. Ud fra disse undersøgelser har vi udviklet to elektro-akustiske lydskulpturer, der fungerer som refleksionsflader både visuelt og auditivt. Visuelt reflekteres performere, publikum og rummet i den spejlblanke messing. Lyden resonerer i skulpturerne og responderer på omgivelserne.

Vi har testet skulpturerne med forskellige lydkilder for bedre at forstå, hvilke parametre, der får objektet til at ændre lyden. Eksperimenterne er foretaget med udgangspunkt i den klang, vi har ønsket at fremhæve via elektroniske kredsløb, som Laure har bygget med oscillator droner, oscillator percussion lyd, strengeinstrument forstærket via pickup og forskellige typer kontaktmikrofoner.

Til konstruktionen af lydskulpturerne har Marie-Louise foldet messingpladen i hånden over en metalbuk, og finjusteret med speciallavet værktøj. Hun har håndvalset kurver i en polygonformet messingplade, der får formen til at twiste sig rundt om performerens krop. Derudover har hun tig-svejset to aluminiumsbælter til at bære lydskulpturen på performerens krop.